PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Speciální a inkluzivní pedagogika - OKN01S160B
Anglický název: Special and Inclusive Education
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 15 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D.
Prerekvizity : OKN01S158B
Záměnnost : OPN01S160B
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (23.01.2019)
Výuka předmětu zahrnuje témata související s principy, metodami a postupy práce s žáky a s celými třídami /žákovskými skupinami ve společném vzdělávání. Studenti si osvojí související aktuální legislativní předpisy v tuzemsku, získají orientaci v zahraničních trendech a podmínkách inkluzivního vzdělávání. Budou seznámeni s katalogy podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, s plány pedagogické podpory, s plány podpory žáka se SVP v tranzitních obdobích, s možnostmi aplikací teoretických poznatků v praxi.
Literatura
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (20.02.2020)

BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, ISBN978-80-7315-237-6. 

 

FELCMANOVÁ, L. a kol. Metodika ke Katalogu podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání

z důvodu sociálního znevýhodnění. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, 126 s. ISBN 978-80-244-4672-1.

 HÁJKOVÁ V., STRNADOVÁ I: Inkluzivní vzdělávání: Teorie a praxe. Praha Grada Publishing.2009 ISBN 978-80-247-070-7.

KENDÍKOVÁ, Jitka. Předškolák se speciálními vzdělávacími potřebami. Ilustroval Anna TROUSILOVÁ. Praha: Raabe - Společně pro kvalitní vzdělávání, [2016]. Dobrá školka. ISBN 978-80-7496-271-4.

KOL.AUTORŮ. Katalog podpůrných opatření, Obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, 160 s. ISBN 978-80-244-4654-7

MAZÁNKOVÁ, Martina. Inkluze v mateřské škole: děti s PAS, ADHD a handicapem. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1365-9.

NOVOTNÁ, K. ,KRABSOVÁ, V. Formativní hodnocení: případová studie. Pedagogika.63(3), 2013.

 

Sylabus
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (23.01.2019)

Přednášky budou věnovány klíčovým tématům a doplněny jejich diskuzí a reflexí:

1. Integrace/ inkluze ve vzdělávání – terminologie, definice, výzkumné závěry v tuzemsku i v zahraničí
2. Heterogenita žáků – výzva současné škole (výuka žáků rozdílných schopností a předpokladů, kultura a politika
školy, komunitní škola, nástroje evaluace inkluzivní praxe školy), pojetí diverzity žáků v inkluzivním vzdělávání,
inkluzivní design výuky.
3. Katalogy podpůrných opatření pro práci s žáky v inkluzivní školní praxi
4. Legislativní opora inkluzivního vzdělávání žáků
5. Personální zajištění inkluzivní praxe (asistent pedagoga, koordinátor inkluze, pracovníci školního poradenského  pracoviště)

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (20.02.2020)

Písemný test, možnost 2 oprav.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK