PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Podpora zdraví v předškolním vzdělávání - OKN01S159B
Anglický název: Health promotion in pre-school education
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Eva Marádová, CSc.
Prerekvizity : OKN01S147B
Záměnnost : OPN01S159B
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (14.06.2018)
Předmět předkládá základní paradigmata podpory zdraví ve vztahu k profesi učitele v mateřské škole. Otevírá problematiku zdravotní gramotnosti a její rozvojové priority, předkládá přístupy k podpoře zdraví v prostředí inkluzivního vzdělávání. Výchovu ke zdraví považuje za vědomou tvorbu příležitostí pro poznání cest k podpoře zdraví a východisko pro potřebné změny v chování. Analyzuje vybrané faktory ovlivňující zdraví v inkluzivní mateřské škole, a to v návaznosti na osobní a profesní potřeby pedagoga, na individuální potřeby a zájmy dětí i na požadavky rodičů.
Literatura -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (14.06.2018)

BARTOŇOVÁ, M.; VÍTKOVÁ, M. Inkluzivní vzdělávání v podmínkách současné české školy.  Brno: Masarykova univerzita, 2010. 409 s. ISBN 978-80-210-5383-0.

FIALOVÁ, L., FLEMR, L., MARÁDOVÁ, E., MUŽÍK, V. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha: Karolinum, 2014. ISBN  978-80-246-2885-1

HAVLÍNOVÁ, M. aj. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-061-5

HOLČÍK, J. Zdravotní gramotnost a její role v péči o zdraví. Brno: MSD, 2009. ISBN 978-80-7392-089-0

KEBZA, V. Psychosociální determinanty zdraví. Praha: Academia, 2005. ISBN: 80-200-1307-5

MACHOVÁ, J.; KUBÁTOVÁ, D. aj. Výchova ke zdraví. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2715-8

KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-774-4

KVĚTOŇOVÁ L. (ed) Edukace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v raném a předškolním věku. Brno: Paido, 2004. ISBN 978-80-7315-198-0

Sylabus -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (14.06.2018)

Determinanty zdraví a možnosti jejich ovlivňování. Faktory podporující zdraví, preventivní strategie. 

Zdravotní gramotnost a její role v péči o zdraví, rozvojové priority.

Způsoby výchovy ke zdraví, které respektují zdraví jako stav fyzické, psychické a sociální pohody v podmínkách inkluzivního vzdělávání. Základy správné výživy a psychohygieny.

Úloha pedagoga v procesu rozhodování o vlastním chování vůči zdraví, o ochraně zdraví a bezpečí dětí předškolního věku.

Cíle a obsah výchovy ke zdraví v preprimárním vzdělávání, specifické vzdělávací potřeby žáků ve vztahu k problematice zdraví, spolupráce pedagogů s rodinou.

Informační zázemí pro oblast podpory zdraví, selektivní přístup k informacím.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (14.06.2018)

Výuka podporována kurzem elektronické podpory v MOODLE.

Aktivní účast ve výuce.

Vypracování seminárního úkolu na zadané téma a jeho prezentace.

Aktivní účast v on-line kurzu - odevzdání úkolů

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK