PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Efektivní metody hodnocení a plánování podpory dětí v mateřské škole - OKN01N173C
Anglický název: Effective methods of assessment and planning support of children in kindergarten
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Marie Dědičová (10.02.2022)
Cílem předmětu je rozvinout kompetence studentů v oblasti pozorování, dokumentace, formativního hodnocení a individuální podpory dítěte v MŠ. Kurz je zaměřen na metody formativního hodnocení dítěte, jaké metody hodnocení a evaluace existují a jak s nimi můžeme pracovat. Cílem seminářů bude předat teoretické znalosti a praktické zkušenosti, které studentům umožní hodnotit a evaluovat dítě tak, aby byl kladen důraz na podporu dítěte jako učícího se jedince. Předmět je členěn na tři prezenční setkání, kdy se student seznámí s klíčovými teoretickými východisky pro formativní hodnocení, nácvik praktických dovedností studentů v oblasti pozorování dítěte, dokumentace jeho rozvoje, hodnocení a provázání individuální i skupinové vzdělávací nabídky s výsledky hodnocení. Každému prezenčnímu setkání předchází příprava v online prostředí Moodle. Součástí kurzu budou také individuální úkoly, které budou učitelky zpracovávat přímo ve své mateřské škole.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (05.12.2019)

Povinná:

BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. vydání. Brno: Edika, 2015. Moderní metodika pro rodiče a učitele. Předškoláci. ISBN 978-80-266-0658-1.

CARR, Margaret. Assessment in Early Childhood Settings: Learning Stories. London: Sage, 2001. ISBN 0 7619 6793 1.

CARR, Margaret a Wendy LEE. Learning Stories: Constructing Learner Iderntities in Early Education. Los Angeles: Sage, 2012. ISBN 978 0 85702 092 5

LEU, Hans Rudolf, Katja FLÄMIG, Yvonne FRANKENSTEIN, Sandra KOCH, Irene PACK, Kornelia SCHNEIDER a Martina SCHWEIGER. Bildungs-und Lerngeschichten: Bildungsprozesse in früher Kindheit beobachten, dokumentieren und unterstützen. Weimar: Das Netz, 2007. ISBN 978-393-7785-677

STARÝ, Karel a Veronika LAUFKOVÁ. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1001-6.

Doporučená:

Carr, M., Lee, W., & Jones, C.. An introduction to Kei Tua o te Pae : Assessment for learning: Early childhood exemplars. Wellington, NZ: Learning Media, 2004. Dostupné z: http://www.educate.ece.govt.nz/

Bagnato, S. J. Authentic Assessment for Early Childhood Intervention: Best Practices. New York: The Guilford Press, 2007.

Bloch, M. N., & Popkewitz, T. S. Constructing the parent, teacher and child: Discourses of development. In L. Diaz Soto (Ed.), The politics of early childhood education (pp.7-32). New York, NY: Peter Lang, 2000.

Brassard, M. R., and A. E. Boehm. Preschool Assessment: Principles and Practices. New York: The Guilford Press, 2007.

Dahlberg, G., Moss, P., & Pence, A. Beyond quality in early childhood education and care: Postmodern perspectives. London, UK: Routledge Falmer, 1999.

Rinaldi, C. “Documentation and Assessment: What is the Relationship?” In Making Learning Visible: Children as Individual and Group Learners, edited by C. Giudici, C. Rianldi and M. Krechevsky, 78–89. Reggio Children: Reggio Emilia Italy, 2001.

 

Smidt, S. A global perspective on child development. Milton Park, UK: Routledge, 2006.

Zhang, Qilong. Do learning stories tell the whole story of children’s learning? A phenomenographic enquiry. Early Years. An International Research Journal. Apr 2016, p. 255–267. https://doi.org/10.1080/09575146.2016.1151403.

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Marie Dědičová (10.02.2022)

přednáška, skupinová a individuální práce, sebereflexe, řešení praktických úkolů, analýza kazuistik, analýza videozáznamu, práce v  e-learningovém prostředí Moodle

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Marie Dědičová (18.02.2023)

Členění kurzu:

1.  Úvod do metod formativního hodnocení - 18.2 (4 hodiny)

 - pozorování, dokumentace a formativní hodnocení v MŠ

- teoretický základ a nácvik pozorovacích a hodnotících dovedností studentů 

2. Metody hodnocení a evaluace, individuální a skupinová práce - 18.2

3.  Návaznost metod hodnocení na tvrobu indviduální podpory dětí v podobě plánů pedaogické podpory,  reflexe zadaných úkolů - 22.4 (4 hodiny)

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Marie Dědičová (18.02.2023)

Aktivní účast na obou prezenčních setkáních.
Splnění nejméně čtyř úkolů v online prostředí.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK