PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Aktuální otázky preprimárního vzdělávání - OKN01N172C
Anglický název: Current Issues of Pre-primary Education
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (200)
letní:neurčen / neurčen (200)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D.
Záměnnost : OPN01N172C
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (11.09.2021)
Předmět se zabývá se podrobněji základními prvky vnitřního systému předškolní pedagogiky (socializace-komunikace-interakce, hra a učení v podmínkách MŠ). Seznamuje s převládajícími současnými trendy při realizaci programů práce v mateřské škole. Rozebírá aktuální změny v současném pojetí předškolní výchovy a alternativní formy rané péče. Předmět reaguje na variabilitu institucionální předškolní výchovy v ČR a s aktuálními problémy, které se aktuálně na různých stupních soustavy řeší. Poskytuje vhled do základních otázek vzdělávací politiky v oblasti regionálního školství. Důraz je položen na témata, která se vztahují k pedagogické práci vychovatele (spolupráce školy a rodiny, přechod dětí z mateřské do základní školy, společenské postavení pedagogických pracovníků atd.) Volba témat je volena na základě aktuálně řešených problémů předškolního vzdělávání. U studentů se očekává aktivní diskuze.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (16.10.2018)

Cílem předmětu je zorientovat studenty v aktuálních požadavcích současné vzdělávací politiky a jejího prolnutí do proměn předškolního vzdělávání v kontextu společenského očekávání. V konkrétních tématech otevřít možná řešení z pozice mateřské školy.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. (03.05.2017)

Základní studijní literatura

HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.

ČAPEK, R. Učitel a rodič. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4640-1. SYSLOVÁ, Zora, Irena BORKOVCOVÁ a Jan PRŮCHA. Péče a vzdělávání dětí v raném věku: komparace české a zahraniční situace. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2014. ISBN 978-80-7478-354-8.

SYSLOVÁ, Zora (ed.) a Veronika RODOVÁ (ed.). Předškolní vzdělávání v teorii a praxi: jaká je současná situace v České republice a zahraniční východiska pro vzdělávání u nás : 11.-12.11.2014. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 1 CD-ROM. ISBN 978-80-210-7370-8.

Doporučená studijní literatura

IVATTS, A, Karel ČADA, Lenka FELCMANOVÁ, David GREGER a Jana STRAKOVÁ. Začleňování romských dětí předškolního věku: zvláštní zpráva o začleňování romských dětí do předškolního vzdělávání a péče: Česká republika. Praha: [Nadace Open Society Fund], 2015. ISBN 978-80-87725-28-3.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (11.09.2021)

Obsahové vymezení:
1. Současná podoba vzdělávací soustavy ČR a hlavní vývojové tendence.
2. Evropská dimenze ve vzdělávání.
3. Vzdělávací politika a školská politika.
4. Aktuální otázky preprimárního vzdělávání.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (16.10.2018)

Pro získání zápočtu je zásadní: účast studenta ve výuce a aktivní reagování na probíraná témata.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK