PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Seminář k pedagogické praxi - OKN01N125A
Anglický název: Seminar to the practice
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, KZ [HS]
Rozsah za akademický rok: 6 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (35)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Je zajišťováno předmětem: OKN03N306A
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D.
Prerekvizity : OKN01N104A
Záměnnost : OPN01N125A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (11.09.2021)
Obsahem semináře bude reflektovaná pedagogická praxe, výměna zkušeností z oblasti pedagogické praxe, diskuze nad aktuálními problémy (školní a třídní vzdělávací program, evaluace atd.). • Prezentace vzdělávacích programů v mateřských školách • Restrukturalizace závažných problémů (využití pedagogického portfolia), jejich pojmenování, pochopení podstaty problému a souvislostí, návrhy možných řešení • Aplikace teoretických znalostí do pedagogické praxe (studium odborné literatury) do pedagogické praxe (přípravy, hledání různých variant, inovativních přístupů atd.) • Příprava, realizace a evaluace vzdělávací činnosti v mateřské škole • Sebereflexe a postupné vytváření individuálního vnitřního modelu žádoucích pedagogických dovedností (např. vytvořit si sebehodnotící arch).
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (01.09.2021)

Cílem předmětu je propojit teoretické znalosti studenta s praxí. Student dokáže reflektovat svou praxi, odborně reagovat na aktuální problémy a poskytovat zpetnou vazbu kolegům studentům. 

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (11.09.2021)

Časová zátěž (3 kredity):
- přímá výuka na semináři: 6 hodin
- práce na úkolech ve vlastní pedagogické praxi: 20 hodin
- práce na úkolech v Moodlee: 29 hodin
- příprava na prezentaci vlastní praxe: 20 hodin

 

Vážené studentky, vážení studenti, 

výuka předmětu bude probíhat prezenční formou. Na úvodním setkání budou studenti seznámeni s dílčími úkoly, které je třeba splnit v prostředí Moodle před druhým setkáním, kde budou dílčí úkoly prezentovány a společně reflektovány. 

Pokud by se změnilo nařízení vlády, výuka by se přesunula do online prostředí, ale v tuto chvíli s tím nepočítáme. Případný odkaz: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a83e04983b0214d6197e5207273450b48%40thread.tacv2/conversations?groupId=64c4765f-2a22-40e3-a76d-fa72c3f87f2d&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (04.10.2018)

Základní studijní literatura

HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál 2004, ISBN 80-7178-888-0.

MERTIN V, GILLERNOVÁ I. Psychologie pro učitelky mateřské školy.  Praha: Portál 2003, ISBN 80-7178-799-X.

Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: MŠMT 2018.

ZELINKOVÁ O. Pedagogická diagnostika individuální vzdělávací program. Praha: Portál 2001, ISBN 80-7178-544-X. SYSLOVÁ Z. Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha: Grada Publishing a.s., 2013. 978-80-247-4309-7

SYSLOVÁ, Z. Realizace autoevaluace v mateřských školách. Praha: Verlag Dashöfer, 2013.

 

Doporučená studijní literatura

Autoevaluace mateřské školy (metodická příručka k vlastnímu hodnocení). Praha: VÚP, 2010. ISBN 978-80-87000-9-32-8.

Pedagogické hodnocení v pojetí RVP PV: Metodika pro podporu individualizace v podmínkách mateřské školy. Praha: VÚP, 2007. ISBN 978-80-87000-10-6.

Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. Praha: VÚP, 2005. ISBN 80-87000-01-3.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (01.09.2021)

1.) Prezentace vzdělávacích programů v mateřských školách

2.) Restrukturalizace závažných problémů (využití pedagogického portfolia), jejich pojmenování, pochopení podstaty problému a souvislostí, návrhy možných řešení

3.) Aplikace teoretických znalostí do pedagogické praxe (studium odborné literatury) do pedagogické praxe (přípravy, hledání různých variant, inovativních přístupů atd.)

4.) Příprava, realizace a evaluace vzdělávací činnosti v mateřské škole

5.) Sebereflexe a postupné vytváření individuálního vnitřního modelu žádoucích pedagogických dovedností (např. vytvořit si sebehodnotící arch).

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (11.09.2021)

1) Plnění dílčích úkolů v elektronickém prostředí Moodle: Jednotlivé úkoly jsou známkovány a výsledná známka KZ je průměrem ze získaných známek jednotlivých úkolů.

2) Aktivní účast na semináři s prezencí.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK