PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vybrané kapitoly z matematické gramotnosti I - OKN01M137B
Anglický název: Selected chapters from mathematical literacy I
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 6 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Michaela Kaslová
Záměnnost : OPN01M137B
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)
Předmět je určen především těm studentům, kteří absolvovali bakalářské studium s odlišným obsahem než studenti UK PedF – obor učitelství pro mateřské školy, předškolní pedagogika v posledních třech letech. Předmět je otevřen i těm, kteří potřebují repetitorium. Předmět může velmi dobře tvořit úvod do problematiky pro studenty oboru Sppg a oboru Vychovatelství. Předmět je zaměřen na geometrii a úvod k ní v předškolním věku a na stimulaci logického myšlení jako součásti matematického myšlení a na možnosti rozvoje prelogického myšlení. Okruhy jsou provázány na didaktiku. Vzhledem k inkluzi se dle zájmu můžeme zaměřit na děti s dysfunkcemi nebo na děti nadprůměrné, případně na specifika dětí přicházejících ze zahraničí - tedy vzhledem k jejich dosavadním soociokulturním kontextům např. v modelování. Cílem je vytvořit předpoklady pro zvládnutí předmětu Rozvoj předmatematické gramotnosti, který se studuje v druhém roce navazujícího magisterského studia PPg. Z níže navržených okruhů se obsah zaměří především na ty otázky, které se v analýze orientačního testu v kontextu dané skupiny studentů budou jevit jako klíčové, či na výslovné přání minimálně třetiny zúčastněných. Obsah bude vycházet z daných okruhů dle potřeb té které skupiny studentů.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)

Cílem předmětu je shrnout či rekapitulovat obsah bc studia - předmětu Rozvoj matematické gramotnosi a probrat se studenty ty okruhy, které v bakalářském studiu mimo UK Pedf neprobrali. Z nabídky v sylabu si studenti s vyberou tři témata, kterým se budeme věnovat podrobněji.

Předmět má vyrovnat onen handicap a umožnit snazší zvládnutí navazujících předmětů v rámci magisterského studia.

Pro studenty z jiných oborů slouží předmět jako úvod do problematiky s přesahem do SPPG, učitelství prvního stupně ZŠ a vychovatelství, umožnit pochopit úskalí přechodu dítěte do ZŠ, či specifické poruchy učení

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)

6 hopdin výuky, 30 h přípravy na semináře, 42 hodin samostudia a pípravy závěrečné práce a sdílení se studenty ve skupině (4-5 studentů), analýza a reflexe k práci v rámci kolkvia 2 h

v případě on-line výuky budeme pracovat na Microsoft Teams

název týmu VK1 KSMK

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)

KASLOVÁ, M. Prelogické myšlení. In E. Fuchs, H. Lišková et al. Rozvoj předmatematických představ u dětí v předškolním věku (76 – 101). Praha : JČMF, 2015. ISBN 978 – 80-7015-0222-1.

KASLOVÁ, M. Zebra problem solving methods for children aged 5-8 years In Quaderni della Diddatica, 4 pp., 2023.

KASLOVÁ, M. Transformace v předmatematické gramotnosti. In E. Fuchs, H. Lišková et al. Rozvoj předmatematických představ u dětí v předškolním věku (102-119). Praha: JČMF, 2015. ISBN 978 – 80-7015-0222-1.

KASLOVÁ, M. Polytechnická výchova a příprava na školní matematiku – mozaiky a cesta k míře.In J. Slowík, J. (ed.) Obsah, metody a formy polytechnické výchovy v MŠ. (20 – 38) Plzeň: ZČU PdF v Plzni, 2015.  ISBN 978-80-261-0560-2. 

STOPENOVÁ A. K prostorové představivosti dětí předškolního věku. IN: ACTA PAEDAGOGICAE ANNUS III PREŠOV – OLOMOUC, (61 – 70). PREŠOV: ROKUS, 2004. ISNB 80-7220-182-4.

KASLOVÁ, M. Význam slov ano a ne v rozvoji dítěte. In Uhlířová M. (ed.) Acta universitatis palackianae olomucensis, facultas paedagogica 2014, Mathematica IX (98-103). Olomouc: UPOL, 2014. ISSN 1801-0288.

KASLOVÁ, M. Celek a jeho části.  Studijní text pro kurzy ESF. Pardubice: CCS, 2014 (bez ISBN).

KUPČÁKOVÁ, M. Zobrazení prostoru kreslením a modelováním. In E. Fuchs, H. Lišková et al. Rozvoj předmatematických představ u dětí v předškolním věku (120-154). Praha: JČMF, 2015. ISBN 978 – 80-7015-0222-1.

SWOBODA, E. How to introduce young children to the repeating geometric patterns. In Novotna, J. a H. Maraova (ed.)

Proceedings of SEM’13, (314 -321). Prague: Charles University, Faculty of Education, 2013. ISBN 978-80-7290-637-6.

VIGHI, P. The triangle as a mathematical object. In Pytlak, M, (ed.) Proceedings CERME 3 – Europeen researche in mathematic education. ISBN 978-83-7996-009-5

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)

Studenti s vyberou tři témata, kterým se budeme věnovat podrobněji, v kurzu se zaměříme celkově na 7 z následujících témat.

1) Čára, její role v grafické komunikaci (hranice, cesta, návod, spojnice, směr a podobně); zástupná role čáry; čára a svět roviny, prostoru; druhy čar; cesta ke znaku; obrázky jedním tahem; kódování pohybu nejen čarou; interpretace dětského grafického záznamu řešení úkolu.

2) Prvky topologie (vnitřek, vnějšek, hranice v 2D a v 3D; dotýkání, překrývání); rozdíl ve významu slov ve světě dětské reality a ve světě abstrakce; dětské aktivit a jejich pozitiva i úskalí.

3) Míra geometrického útvaru (základ teorie – v návaznosti na ZŠ); cesta k míře - geometrický i aritmetický přístup: porovnávání, poměřování, zaplňování prostoru /roviny, práce s jednotkovými objekty, určování jejich počtu; odečet, měření, odhad, hádání v daném kontextu a limity v předškolním věku; dětské aktivity a jejich analýza.

4) Orientace v prostoru, v rovině, na jeden orientační bod; prostorová paměť (statická, dynamická, pro celek, strukturu); rovinná paměť; paměť pro tvar, polohu objektu, velikost vzhledem k okolí; slovní zásoba; stimulace rozvoje zmíněných schopností; orientace ve směrech (předo-zadní, horno-dolní a provo-levý) včetně hodnocení dostupných metodických a diagnostických materiálů; cesta k elementárnímu plánku a jeho porozumění.

5) Shodná zobrazení v rovině i v prostoru a jejich kořeny v běžných aktivitách; významy slov shodný a stejný;

6) Vývoj stavby u dětí (na čem závisí, jak a kdy interpretovat stavbu) – fáze vývoje včetně nulté fáze práce s různým materiálem; druhy stavebnic a skládanek; práce s předlohou a plánkem; obtíže dítěte a možné příčiny; gradace obtížnosti u skládanek; stavební diktát; první procesy kontroly a korekce; rozdíly mezi dětmi různého věku.

7) Labyrinty – typologie; metody řešení; kontraproduktivní učitelské strategie; poznávání významu slova „možnost“, práce s chybou; první řešitelské strategie.

8) Transformace a jejich druhy (tvarová, polohová, velikostní a další), využití v pojmotvorném procesu; práce s lupou, vodou, pískem, tkaničkou a podobně; odlišení světa roviny a světa prostoru.

9) Tvar věcí, geometrický tvar, geometrický útvar; rozdíly mezi světem reality a světem abstrakce; možnosti poznávání tvarů; zásady pro pojmenování 3D objektů; pokusy; pojmotvorný proces v geometrii.

10) Celek a jeho části; relativita pojmů i v řeči dítěte; význam řeči a slovní zásoba; procesy dekompozice, kompozice, korekce; strategie učitele a techniky v aktivitách dítěte;

11) Sdělení a jeho úplnost, posouditelnost; výrok a způsoby jeho vyhodnocování; význam slov pravda/nepravda a jejich slovní alternace v závislosti na kontextech; od individuálního výroku k vnímání pochopení složeného výroku; význam spojek nejen v komunikaci, ale i v pravidlech; pronikání do logických struktur; prelogické myšlení a počátky logického myšlení; rozhodování ve hrách s pravidly, rozsouzení sporu a zdůvodnění.

12) Skládání výroků, negace a její význam pro matematiku; důkaz sporem; uvažování; usuzování; proces zobecňování a chápání kvantifikátoru v řeči; omezující faktory; významy slov ano/ne; role poslechu četby na rozvoj prelogického myšlení; argumentace; tvorba výroku z výrokové fo   rmy; vymezování definičního oboru; různé druhy komunikace (mluva, gestická, grafická, pantomimická); cílená stimulace k nástupu užití prvních výroků- vyjádření celou větou; práce s informacemi; zásobník her; vazby na další okruhy.

Požadavky k zápisu
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)

buďukončený 2.r. BC oboru učitelstvípro mateřské školy či magisterského studia  oboru učitelství 1. stupně nebo SPPG či vychovatelstvínebo 1. či 2.r. navazujícíghom agisterského studia PPG,

probíhající magisterské studium o

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)

Studenti se vzhledem k povaze předmětu připravují průběžně za podpory systému Moodle. Ke kontrole porozumění látky a k podpoře domácí přípravy bude sloužit nabídka testů. Na zápočet student kombinovaného studia musí prokázat 100% přítomnost, kdy spolupracuje s dalšími ve skupinách po 4-5;  předloží písemnou domácí práci na zadané (vybrané téma po dohodě) téma v propojení na praxi ze studovaného okruhu otázek, kterou v rámci kolokvia bude reflektovat. V práci prokáže hlubší pochopení dané problematiky, kterou propojí s praxí. Práce v rozsahu 2 – 3 stran textu včetně uvedení užitých informačních zdrojů.  U studentů prezenčního studia se požadavek mění jen u povinnosti prezence na 80% účast.

 

V případě přechodu na distanční výuku z důvodu nemožnosti konat prezenční výuku na fakultě:

a) bude posílena distanční složka výuky formou dodatečných úkolů v Moodle,

b) bude organizována online výuka v Adobe Connect nebo MS Teams, přičemž bude vyžadována aktivní účast na této výuce, jejímž předpokladem je přítomnost kamery a mikrofonu na straně studenta."

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK