PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Rozvoj předmatematické gramotnosti - OKN01M123A
Anglický název: Development of pre-mathematical literacy
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, KZ [HS]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Je zajišťováno předmětem: OKN03M303A
Další informace: http://při on-line výuce připojení přes Microsoft Teams
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Michaela Kaslová
Záměnnost : OPN01M123A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (27.03.2019)
Předmět úzce navazuje na bakalářské studium a předpokládá zvládnutí matematické a předmatematické přípravy v plném rozsahu bakalářského studia na UK PedF v Praze. Těmto předpokladům odpovídá i vstupní test, jehož zvládnutí je podmínkou k připuštění k závěrečnému testu. V případě neúspěchu ve vstupním testu se nabízí podpora skrze e-learning nebo v rámci povinně volitelných předmětů Vybrané kapitoly z matematické gramotnosti s didaktikou I a II. Oba kurzy jsou určeny především těm studentům, kteří v rámci bakalářského studia měli odlišný program od programu na UK PedF. Předmět se opírá v obecné rovině o pojetí osobnostního rozvoje dítěte, o požadavek všestrannosti rozvoje dítěte před vstupem do školy. V rozvoji předmatematické a první matematické gramotnosti se akcentuje postupnost s respektování specifik dané věkové kategorie, aniž by se přejímalo učivo ZŠ do programu mateřské školy, avšak předpokládá se orientace v tom, co čeká žáka na počátku školní docházky (studium učebnic matematiky pro 1. a 2. r. ZŠ). Absolvent kurzu by měl být schopen v oblasti předmatematické gramotnosti metodicky řídit začínající učitele, zvládnout evaluaci podřízených v této oblasti, zdůvodnit doporučení dostupných materiálů rodičům v rámci spolupráce s nimi vzhledem k individualizovanému přístupu k dítěti, v rámci přípravy dítěte na vstup do školy. V kombinovaném studiu je kurz členěn nejméně do tří setkání. Probírané okruhy: 1) Školní vzdělávací program se zaměřením na předmatematickou gramotnost a počátky matematické gramotnosti – tvorba, hodnocení ŠVP. Individuální programy rozvoje dítě se specifickými potřebami včetně dětí nadprůměrných v intelektové oblasti. Analýza vybraného ŠVP z pohledu didaktiky matematiky a předmatematické gramotnosti. 2) Pedagogické směry a příprava na školní matematiku – porovnávání, klady a úskalí. 3) Zahraniční i domácí metodické a didaktické materiály a kritický pohled učitele. 4) Analýza dětských aktivit, analýza dětských reakcí v daném kontextu na daný podnět (pozorování nebo videozáznam). 5) Modifikace aktivit s přihlédnutím k rozvoji dítěte, specifické podmínky (věk, mateřský jazyk, odklad školní docházky) 6) Kooperace s rodiči v oblasti PMG; nabídka aktivit pro doma - společenské a stolní hry s pravidly (pořádání akcí pro rodiče s dětmi a organizace třídních schůzek ve spoupráci s oborovýmn profesionálem).
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (25.09.2018)

1. Cílem kurzu je získat studenty k dalšímu studiu didaktiky předmatematické gramotnosti (matematické pregramotnosti).

2. Cílem kurzu je vybavit studenty nástroji pro jejich kvalifikované uplatnění v praxi.

Absolvent kurzu by měl být schopen v oblasti předmatematické gramotnosti metodicky řídit začínající učitele, zvládnout evaluaci podřízených v této oblasti, zdůvodnit doporučení dostupných materiálů rodičům v rámci spolupráce s nimi vzhledem k individualizovanému přístupu k dítěti, v rámci přípravy dítěte na vstup do školy.

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (30.09.2020)

při on-line výuce připojení přes Microsoft Teams

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (25.09.2018)

 

BEDNÁŘOVÁ, J. a V. ŠMARDOVÁ Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: CP, 2011. ISBN 978-80-251-1829-0.

KASLOVÁ, M. Předmatematické činnosti. Praha: RAABE. ISBN 978-80-86307-96-1.

KASLOVÁ, M. Připravenost dítěte k zápisu do školy. In J. Kopáčová, K. Žilková(ed.) Studia scientifica facultatis paedagogicae č. 2/2015, ročník XIV. (94 – 99).  Ružomberok: Katolická univerzita Ružomberok, 2015. ISSN 1336-2232

LIŠKOVÁ, H. Předmatematické představy ve vzdělávacích oblastech RVP. In E. Fuchs, H. Lišková et al. Rozvoj předmatematických představ u dětí v předškolním věku (46-75). Praha: JČMF, 2015. ISBN 978 – 80-7015-0222-1.

STOPPARDOVÁ, M.: Otestujte své dítě. Martin: Neografie, 1992. ISBN 80-85186-49-7.

 

BUDÍNOVÁ, I. Development of communicating about notion in Geometry at primary School. In J. Kopáčová, K. Žilková(ed.) Studia scientifica facultatis paedagogicae č. 2/2015, ročník XIV, (43 – 47).  Ružomberok: Katolická univerzita Ružomberok, 2015. ISSN 1336-2232.

HEJNÝ, M.  & Fr. KUŘINA Dítě, škola a matematika. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0901-0.

KASLOVÁ, M. Pre-school child and natural number. In Bartolini-Bussi, M. & col. (ed.). Proceedings CERME15´. (v tisku)

KASLOVÁ, M. Význam slov ano a ne v rozvoji dítěte.  In Uhlířová, M. (ed.) MATEMATIKA 6 – Mathematics education in Primary school – tradition, inovation. (98-102). Olomouc: UPOL, 2014. ISBN 978-80-244-4062-0. 

Další literatura bude průběžně doporučována dle aktuálních potřeb.

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (17.08.2020)

V přímé výuce převažuje diskuse a konstruktivistický přístup k řešení problémů nad přednáškou.

Vedle přímé výuky se předpokládá příprava na práci v kurzu:

a) samostatné studium odborné literatury a metodických materiálů včetně jednoho zdroje v cizím jazyce z aktuální nabídky s akcentem na rozvoj kritického myšlení;v návaznosti na cvičení s oporou o Moodle;

b) vyzkoušení vybraných aktivit v praxi a jejich analýza jako příprava pro diskusi ve výuce k okruhům 2 – 5.

 

Jako volitelná část (může slouži t i jako náhrada neúčasti) je mnou vedené setkání s rodiči jedné mateřské škly či obvodu/obce se zaměření na přípravu na školní matematiku. Přítomní studenti si osvojí nástroje, jakými lze upravit  představy rodičů (dominantně úzce zaměřených na číslo, číslice a kulkulus) o obsahu i formách rozvoje PMG v domácím prostředí a jak posílit spolpráci rodiny s mateřské školou.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (08.09.2022)

Probírané okruhy:

1) Školní vzdělávací program se zaměřením na předmatematickou gramotnost a počátky matematické gramotnosti – tvorba, hodnocení ŠVP. Individuální programy rozvoje dítě se specifickými potřebami včetně dětí nadprůměrných v intelektové oblasti. Analýza vybraného ŠVP z pohledu didaktiky matematiky a předmatematické gramotnosti, jednoho okruhu (např. čas, finanční gramotnost). Analýza vybraných didaktických materiálů.

2) Pedagogické směry a příprava na školní matematiku – porovnávání, klady a úskalí. Dynamicke didaktické konektivní struktury.

3) Zahraniční i domácí metodické a didaktické materiály a kritický pohled učitele.

4) Analýza dětských aktivit, analýza dětských reakcí v daném kontextu na daný podnět (pozorování nebo videozáznam).

5) Modifikace aktivit s přihlédnutím k rozvoji dítěte, specifické podmínky (věk, mateřský jazyk, odklad školní docházky); jak hodnotit pracovni listy;

6) Kooperace s rodiči v oblasti PMG; nabídka aktivit pro doma - společenské a stolní hry s pravidly (pořádání akcí pro rodiče s dětmi a organizace třídních schůzek ve spoupráci s oborovýmn profesionálem).

Vybrané okruhy z okruhů 1-6 budou přednášeny, zbývající jsou určeny k samostudiu.

Vstupní požadavky
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (25.09.2018)

Na počátku studia studenti píší test pro to, aby věděli, v čem mají rezervy.

POkud budou výsledky pod 66 %, bude nutné test opakovat. Jaho zvládnutí je nutnou podmínkou k připuštění k závěrečnému testu na klasifikovaný zápočet.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (09.09.2020)

Předmět úzce navazuje na bakalářské studium a předpokládá zvládnutí matematické a předmatematické přípravy v plném rozsahu bakalářského studia na UK PedF v Praze a samozřejmě i stoprocentní zvládnutí učiva matematiky ze ZŠ. Těmto předpokladům odpovídá i vstupní test, jehož zvládnutí je podmínkou k připuštění k závěrečnému testu. V případě neúspěchu ve vstupním testu se nabízí podpora skrze e-learning nebo v rámci povinně volitelných předmětů Vybrané kapitoly z matematické gramotnosti s didaktikou I a II,  Oba kurzy jsou určeny především těm studentům, kteří v rámci bakalářského studia měli odlišný program od programu na UK PedF.Případnou pomocíé může být i předmět Základy logiky a rozvíjení logického myšleni I a II.

 

U KS je požadována 100% účast, u studia PS je podmínkou 80% účast ve výuce.

Na závěr kuurzu student píše test  na klasifikovaný zápočet. KZ má písemnou podobu, doba řešení je 60 minut. Obsah testu odpovídá obsahu kurzu: analýza textu; doplnění části ŠVP vzhledem k zadané problematice; analýza vybrané dětské aktivity; gradace nároků na dítě u vybraného okruhu. 

 

V případě přechodu na distanční výuku z důvodu nemožnosti konat prezenční výuku na fakultě:

a) bude posílena distanční složka výuky formou dodatečných úkolů v Moodle,

b) bude organizována online výuka v Adobe Connect nebo MS Teams, přičemž bude vyžadována aktivní účast na této výuce, jejímž předpokladem je přítomnost kamery a mikrofonu na straně studenta."

Další doporučené předměty
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (25.09.2018)

pro KS i PS: Vybrané kapitoly

pro KS: Základy logiky a rozvoje logického myšlení I a II.

Nadprůměrný žák v matematice.

pro PS: Hry v matematice

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK