PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Dětská knihovna v mateřské škole - OKN01L135B
Anglický název: Classroom library center for kindergarten classroom
Zajišťuje: Katedra české literatury (41-KCL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 6 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
Záměnnost : OPN01L135B
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (16.09.2018)
Seminář seznamuje studenty s možnostmi tvorby dětské knihovny v mateřské škole. Vede studenty k vytvoření kvalitní knihovny dětské literatury a k rozvoji spolupráce v oblasti čtenářství s rodiči s cílem pěstovat u studentů vnímání čtenářství jako celoživotního postoje člověka. Seminář se zaměřuje primárně na současnou literaturu pro děti, orientaci na současném knižním trhu a možnosti spolupráce s knihovnami a dalšími institucemi. Součástí semináře je také návštěva městské knihovny s ukázkou programu pro mateřské školy. Seminář je realizován prostřednictvím konstruktivistických metod výuky. Okruhy témat: 1. Proč a jak rozvíjet u dětí pozitivní vliv ke knihám a časopisům, ukázka práce s knihou 2. Obsah a organizace dětské knihovny, členění literatury pro děti z hlediska věkových zvláštností 3. Čtenářské koutky v mateřských školách 4. Orientace v současné knižní produkci v literatuře pro děti - oceňované knihy, knižní portály, oceňovaná nakladatelství 5. Projekty a kampaně, které pomáhají přivést děti ke čtení a k půjčování knih do rodin 6. Spolupráce mateřských škol s veřejnými knihovnami a rodiči
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (16.12.2020)

Pro online přednášky (v čase rozvržené výuky) bude využita platforma ZOOM, pro sdílení materiálů z výuky bude používán Moodle.

Výuka dne 16. 12. 2020 se bude konat v čase 13:50-16:00.

Join Zoom Meeting
https://cuni-cz.zoom.us/j/91890204259?pwd=YjZPSkY4NFdpTXNSRGQwTW1wVXhadz09

Meeting ID: 918 9020 4259
Passcode: 838405

 

Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (28.10.2019)

Čeňková, J., Matoušek P. a Komise pro dětskou knihu Svazu českých knihkupců a nakladatelů a IBBY. Nejlepší knihy dětem. Výběr z českých knih pro děti a mládež 2013/2014. Dostupné online.

Čumplová, L., Nejezchlebová, J. a Švastová, Z. Příručka pro školní knihovny jako studijní a informační centra na základních a středních školách. Praha: ÚIV, 2008.

Mandys, P. a kol. 2x101 knih pro děti a mládež. Praha: Albatros, 2013.

MALÝ, Radek a Josef NEŠPOR. Lexikon českých nakladatelství dětské knihy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4503-8.

Tomášková, I. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál, 2015.

 

Černá, O. Čtení není žádná nuda. Praha: Portál, 2014.

Lepilová, K. Cesty ke čtenářství. Vyprávějte si s námi. Brno: Edika, 2014.

Liscinskyová, C. Čteme s porozuměním každý den. Dobříš: Šafrán, 2014.

MALÝ, Radek a Josef NEŠPOR. Lexikon českých nakladatelství dětské knihy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4503-8.

 

Internetové zdroje:

http://www.zlatastuha.cz/

http://celeceskoctedetem.cz/

www.citarny.cz

www.rostemeknihou.cz

www.ikaros.cz

www.listovani.cz

www.klubko.unas.cz4

http://npmk.cz/node/24

http://www.ctenipomaha.cz/cs/knihy

http://www.iliteratura.cz/Zanr/7/detska

http://www.ctesyrad.cz/nejctivejsi/literatura-pro-deti-mladez/predskolni-vek-do-6-let

http://www.nocsandersenem.cz/

http://www.skipcr.cz/akce-a-projekty

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (28.10.2019)

1. Proč a jak rozvíjet u dětí pozitivní vliv ke knihám a časopisům, ukázka práce s knihou

2. Obsah a organizace dětské knihovny, členění literatury pro děti z hlediska věkových zvláštností

3. Čtenářské koutky v mateřských školách

4. Orientace v současné knižní produkci v literatuře pro děti - oceňované knihy, knižní portály, oceňovaná nakladatelství

5. Projekty a kampaně, které pomáhají přivést děti ke čtení a k půjčování knih do rodin

6. Spolupráce mateřských škol s veřejnými knihovnami a rodiči

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (07.09.2020)

Aktivní účast na seminářích, příp. aktivní účast v on-line kurzu.

 

Seminární práce / ústní zkouška se skládá ze tří oblastí:

a) reflexe současného stavu dětské knihovny v mateřské škole;

b) návrh obsahu kvalitní dětské knihovny a  vybavení čtenářského koutku;

c) návrh spolupráce mateřské školy s rodiči, veřejnou knihovnou, zapojení do kampaní podporujících čtenářství.

Očekávaný rozsah práce 3-5 normostran.  

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK