PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Literatura pro děti a média - OKN01L108A
Anglický název: Literature and Media for Children
Zajišťuje: Katedra české literatury (41-KCL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, KZ [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
Záměnnost : OPN01L108A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (05.02.2020)
Seminář si klade za cíl rozvíjet interpretační schopnosti posluchačů v této specifické oblasti a pěstovat u studentů vnímání čtenářství jako celoživotního postoje člověka. Studenti analyzují vybranou literaturu pro děti předškolního věku a reflektují výběr literatury vhodný pro práci s knihou v mateřské škole. Seminář je realizován prostřednictvím konstruktivistických metod výuky. Okruhy témat: 1. Prolínání druhů umění a předčtenářství - prolínání slova a obrazu, práce s ustálenými prvky, ilustrací 2. Role intertextovosti v literatuře pro děti - původní a adaptované pohádky - disneyovské adaptace klasických pohádek 3. Reklama a její vliv na děti předškolního věku 4. Současné trendy v dětské literatuře – interaktivní knihy 5. Časopisy pro děti předškolního věku
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (12.02.2021)

Výuka bude probíhat za současné epidemiologické situace online, a to prostřednictvím platformy ZOOM, vždy dle rozvrhu.

Odkaz zde:
https://cuni-cz.zoom.us/j/9215429137?pwd=QmtONElZcFdVcWdEdWtJQVh1ZEdnQT09
Meeting ID: 921 542 9137
Passcode: 773970
Find your local number: https://cuni-cz.zoom.us/u/atPnK5Nyp

Veškeré materiály, prezentace a dílčí úkoly budou sdíleny v prostředí Moodle.


Literatura
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (05.02.2020)

Lederbuchová, L. Průvodce literárním dílem (výkladový slovní základních pojmů literární teorie). Jinočany: H&H, 2002.

Lepilová, K. Cesty ke čtenářství. Vyprávějte si s námi. Brno: Edika, 2014.

Mandys, P. a kol. 2x101 knih pro děti a mládež. Praha: Albatros, 2013.

Peterka, J. Teorie literatury pro učitele. Mercury Music & Entertainment: Úvaly, 2007.

Tomášková, I. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál, 2015.

Vyskočilová, Z. Literatura a média. České Budějovice: Tomáš Halama, 2013.

Woolfová, M. Čtenáři, vrať se. Host, 2020.

 

Další doporučená literatura:

Chaloupka, O. Rodina a počátky dětského čtenářství. Praha: Victoria Publishing, 1995.

Singer, D. & Singer, J. (Eds.), Handbook of children and the media. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 2001.

Trávníček, J. Vyprávěj mi něco (jak si děti osvojují příběhy). Praha: Paseka, 2007. 

Bryman, A. The Disneyization of Society. London: Tohousand Oaks, 2004.

Helus, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004.

Fichnová, K. a Szobiová, E. Rozvoj tvořivosti a klíčových kompetencí dětí. Praha: Portál, 2007.

Krashen, S. The power of reading. Englewood, CO: Libraries Unlimited, 1993.

Lyon, D. Jesus in Disneyland: Religion in Postmodern Times. 2002.

Sedláček, O. Reklama-Triky, které vás dostanou. Praha: Vinland, 2009.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (05.02.2020)

Aktivní účast na seminářích, příp. aktivní účast v on-line kurzu.

Studenti provedou kritickou analýzu interaktivní knihy / časopisu dle vlastního výběru dle předem známých pokynů a kritérií - upřesněných na semináři (na konkrétní ukázce).

Očekávaný rozsah práce 3 normostrany.  

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK