PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktické aplikace HV v předškol.vzdělávání - OKN01H118A
Anglický název: Didactic Applications of Music Education in Pre-school Education
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, KZ [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Záměnnost : OPN01H118A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (06.01.2019)
Předškolní hudební pedagogika v kontextu evropského vzdělávání a výchovy. Integrativní hudební pedagogika a polyestetická výchova. Charakteristika a rozvoj základních hudebních schopností. Problematika nápravy nezpěvnosti a řečových nedostatků prostřednictvím hudebních aktivit. Didaktika pěveckých, instrumentálních, pohybových a poslechových činností u dětí v předškolním věku. Instrumentální vybavení učitelky v mateřské škole (dovednosti potřebné pro hru na klavír a zobcovou sopránovou flétnu).
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (06.01.2019)

Předmět se bude zabývat aktuálními otázkami hudební výchovy v předškolním věku z hudebně pedagogického a psychologického hlediska a rozvojem pedagogické tvořivosti při tvorbě hudební pohádky.

 

Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (28.01.2021)

Pokud to umožní epidemická situace, bude předmět vyučován presenčně/hybridně, a to s oporou o kurz v Moodle, kde budou zveřejňovány videozáznamy klíčových částí výuky. Nebude-li možno (z obecných nebo individuálních důvodů), přejde se plně do distanční formy s on-line výukou na platformě MS-Teams a s oporou v Moodle.

Literatura
Poslední úprava: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (06.01.2019)

KODEJŠKA,M. Integrativní hudební výchova dítěte předškolního věku.  Praha: Univerzita Karlova v Praze, PedF, 2002. ISBN 80-7290-080-3

KODEJŠKA,M. Příručka klavírních doprovodů a dirigování písní v MŠ a v ZŠ. Praha:Portál, 1996. ISBN 80-7178-099-5.

SEDLÁK,F.-VÁŃOVÁ,H. Hudební psychologie pro učitele.Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2060-2.

VISKUPOVÁ,B. Hudebně pohybové hry.Praha: Ústřední škola ČOS,1997.

KMENTOVÁ, M.. Logopedárium od A do Ž. Nakladatelství FORUM s.r.o., Praha 2015. (březen) část 7.61-7.76. ISBN 978-80-87983-02-7.

FRANĚK,M. Hudební psychologie.Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-0965-2.

HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.

KMENTOVÁ,M.. Funkční ovlivňování témbrového a fonematického sluchu předškolních dětí. Hudební výchova. Časopis pro hudební výchovu a obecně estetickou výchovu školní a mimoškolní, 2015, sv. roč. 21, č. 2, s. 23–25. ISSN 1210-3683. [Článek v časopise]¨

HERDEN, J.: Hudba jako řeč. O poslechu doma i ve škole. Praha : Scientia 1998, s.. 89, ISBN 80-7183-126-3.

TICHÁ, A.: Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací.

Praha : Národní informační a poradenské středisko pro kulturu  2004. ISBN 80-7068-186-1.

TICHÁ, A. :Učíme děti zpívat. Praha : Portál 2005, s.148, ISBN 80-7178-916-X.

KMENTOVÁ, Milena. Slovo, slůvko, slovíčko, honem poběž, písničko!: Hudební činnosti v logopedické prevenci. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1333-8.

Metody výuky
Poslední úprava: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (28.01.2021)

Výuka bude probíhat prostřednictvím dialogových a tvořivých metod.

 

 

Sylabus
Poslední úprava: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (06.01.2019)

Předškolní hudební pedagogika v kontextu evropského vzdělávání a výchovy. Integrativní hudební pedagogika a polyestetická výchova. Charakteristika a rozvoj základních hudebních schopností. Problematika nápravy nezpěvnosti a řečových nedostatků prostřednictvím hudebních aktivit. Didaktika pěveckých, instrumentálních, pohybových a poslechových činností u dětí v předškolním věku. Instrumentální vybavení učitelky v mateřské škole (dovednosti potřebné pro hru na klavír a zobcovou sopránovou flétnu).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK