PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Explorace: koncept a keramika - OKMN0V239B
Anglický název: Exploration: Concept and Ceramics
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Garant: doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D.
Vyučující: MgA. Lenka Tsikoliya
Neslučitelnost : OKMN0V203B
Prerekvizity : OKMN0H202B, OKMN0N204B, OKMN0T201B
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (24.11.2019)
Předmět propojuje keramickou tvorbu s konceptuálním přístupem k umění. První část kurzu se věnuje keramické tvorbě. Rozvoj haptického cítění materiálu ve vztahu obsahu a formy, historie a současnost keramické tvorby, její vztah k užitému umění, designu a volné tvorbě. Tvůrčí dílna zaměřená na základní sochařské a keramické techniky a technologie, specifické postupy práce s keramickou hlínou a jejich využití v praxi. Experimentální poznávání možností práce s plným / dutým tvarem a plátem hlíny v prostoru formou jednoduchých cvičení. Volná a užitá tvorba, vztah formy, funkce, materiálu a dekoru. Technologie glazování a výpalu. Didaktická transformace zkušeností z vlastní tvorby studentů. Druhá část se věnuje konceptuálnímu přístupu v umění a možnostem, které nabízí pro školní výtvarnou výchovu. Explorační činnost jako důsledek uměleckého a didaktického konceptu. Diskurzivní a intuitivní přístup. Výtvarný projekt jako důsledek asociace. Sémantické limity myšlenky. Fabulační principy. Nápad jako myšlenka v širších souvislostech. Náhoda jako nepochopená nutnost.
Literatura -
Poslední úprava: MgA. Lenka Tsikoliya (24.01.2024)

Vitamin C: Clay and Ceramic in Contemporary Art. London: Phaidon Press, 2021. ISBN: 978-18-386-6293-6. 

ŠÉPKA Jan, HNÍDKOVÁ Vendula. Jan Šépka: Inspirace. Praha: UMPRUM, 2019.  ISBN: 9788087989982.

ADAMCOVÁ, M.: Keramika pro malé i velké. Olomouc 1994

PETŘÍČEK, M.: Myšlení obrazem – průvodce současným filosofickým myšlením pro středně nepokročilé.

Herrmann &synové, 2009

RADA, P.: Kniha o technikách keramiky. Praha 1996

RADA, P.: Slabikář keramika. Praha 1997

ECO, U.: Meze interpretace. Praha: Karolinum, 2004

HARRIES K.: Smysl moderního umění, Host, Brno, 2010

FIELL, CH&P.: Design of the 20th Century, Taschen Koln. 1999

PELCL, J.: Český design. 1995-2000, Prostor 2001

ESPINOVÁ, L.: Keramika krok za krokem. Praha 1996

HANZLÍČEK, T.: Výroba keramiky a porcelánu. Svoboda Praha 2000

CHAVARRIA, J.: Velká kniha keramiky. Knihcentrum Praha 1996

NAVARRO, M. P.: Velká kniha dekorování keramiky. Knihcentrum Praha 1997

VALENTA, L.: Keramická příručka. Vydavatelství technické literatury v Horním Maršově 1999

WEIB, G.: Keramika, umění z hlíny. Praha: Grada 2007

WEIB, G.: Keramika, umění z hlíny-kulturní dějiny a keramické techniky. Praha: Grada 2007

WARSHAWOVÁ, J.: Velká kniha keramiky. Rebo productions Čestlice.

ZHOŘ, I.: Hledání tvaru. Praha 1992

Studijní opory jsou umístěny na Studijní materiály - Katedra výtvarné výchovy - Pedagogická fakulta (cuni.cz)

Sylabus
Poslední úprava: MgA. Lenka Tsikoliya (24.01.2024)

1. Hlína ve vztahu obsahu a formy. Výtvarný projekt jako důsledek asociace.

2. Základní sochařské a keramické techniky a technologie, specifické postupy práce s keramickou hlínou a jejich využití v praxi. Experimentální poznávání možností práce s plným / dutým tvarem a plátem hlíny v prostoru formou jednoduchých cvičení.

3. Technologie glazování a výpalu.

4. Didaktická transformace zkušeností z vlastní tvorby studentů. Tato část se věnuje konceptuálnímu přístupu v umění a možnostem, které nabízí pro školní výtvarnou výchovu. Explorační činnost jako důsledek uměleckého a didaktického konceptu. 

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: MgA. Lenka Tsikoliya (24.01.2024)

zápočet - odevzdání průběžných úkolů; průběžné zpracování autorského portfolia

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK