PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika IV: reflexe a hodnocení - OKMN0V236B
Anglický název: Art Education Didactics IV: Reflection and Evaluation
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Garant: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Neslučitelnost : OKMN0V203B
Prerekvizity : OKMN0H202B, OKMN0N204B, OKMN0T201B, OKMN0V232B
Je prerekvizitou pro: OKMN0V238B
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (24.11.2019)
Obsahem předmětu jsou reflexe a hodnocení výtvarného procesu a jeho možnosti v primárním vzdělávání. V návaznosti na předmět Reflektivní praxe si studenti všímají vztahu výtvarného procesu a jeho produktu. Pozorují a studují druhy a metody reflexe a hodnocení ve Vv. Učí se navrhovat vhodné způsoby zpětné vazby v návaznosti na logiku výtvarných úkolů, jejich učiva, cílů, výtvarných prostředků a jednotlivých vizuálních médií. Předmět rozvíjí schopnost studentů reflektovat výtvarné vnímání a tvorbu i schopnosti komunikovat o rozpoznaných významech a zkušenostech subjektu s cílem jejich budoucího využití ve výuce výtvarné výchovy. Student, jako reflektivní praktik, je veden k uvažování o vlastních navrhovaných výtvarných úkolech a širších projektech a jejich možné revizi. Předmět seznamuje studenty s vybranými kvalitativními metodami výzkumu, užívanými současnou výtvarnou výchovou (případová studie, zakotvená teorie, akční výzkum, art-led research, practice-based research, artography) s cílem probudit zájem studentů o systematické studium jevů v procesu vzdělávání.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (23.10.2023)

Přímá výuka: 8 h

Nepřímá výuka celkem: 42h

Samostudium: 22h

Reflexe výuky: 8h

Příprava reflektivního portfolia: 10h

Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (24.11.2019)

DYLAN, W., LEAHYOVÁ, S. Zavádění formativního hodnocení. Čtení pomáhá a EDUkační LABoratoř, z.s. 2016

FULKOVÁ, M. Diskurs umění a vzdělávání. Praha: Nakladatelství H&H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7

KORTHAGEN, F., KESSELS, J., KOSTER, B., LAGERWERF, WUBBELS, T. Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido 2011

SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál 1999. ISBN 80-7178-262-9

TOMKOVÁ, A. Práce s žákovským portfoliem v primární škole. In Školní vzdělávací program krok za krokem. Praha:

Verlag Dashofer 2005

 

HAZUKOVÁ, H. Problémy utváření funkčního slovníku učitele ve výtvarné výchově (2005).. In J. Slavík (Ed.),

Multidisciplinární komunikace: Problém a princip všeobecného vzdělávání (pp. 304–326). Praha: UK

JANÍK, T. Akční výzkum jako cesta ke zkvalitňování pedagogické praxe. In: Maňák, J.; ŠVEC, V. Cesty pedagogického

výzkumu. Brno: Paido, 2004

ŠVAŘÍČEK, R. ŠEĎOVÁ, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál 

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (24.11.2019)

1.      Specifika hodnocení ve Vv. Typy a formy hodnocení ve Vv. Hodnocení-reflexe ve Vv.

2.      Reflektivní praktik D. Schona.

3.-5. Kritéria hodnocení, jejich formulace ve výtvarném úkolu.

6.      Formativní hodnocení ve Vv, reflektivní přístup, rozvoj myšlení žáků.

7.      Reflektivní dialog jako metoda Vv.

8.      Kvalita dětských výtvarných prací.

9.      Druhy formy reflexe.

10.   Výtvarné portfolio jako specifický druh výtvarné reflexe a jeho možnosti.

11.   Výzkum ve Vv a jeho metodika. Participační, akční výzkum a metoda a/r/tography.

12.   Reflexe kurzu, kontextualizace poznatků.

Semináře probíhají průběžně formou didaktické analýzy videonahrávek hodin Vv.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (07.09.2023)

Klasifikovaný zápočet bude udělen na základě odevzdaného reflektivního deníku a aktivních vstupů v seminářích.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK