PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Reflektivní praxe - OKMN0V234B
Anglický název: Reflective seminar for Art-Teaching Practice
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Garant: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Neslučitelnost : OKMN0V203B
Prerekvizity : OKMN0H202B, OKMN0N204B, OKMN0T201B
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (13.09.2023)
Předmět je zaměřen na získávání praktických učitelských dovedností. Studenti v něm pozorují a analyzují výuku kolegů. Realizují a ověřují vlastní učitelské pokusy. Nabyté zkušenosti reflektují. Předmět rozvíjí schopnost studentů pozorovat, analyzovat a reflektovat výuku výtvarné výchovy v návaznosti na znalosti výtvarné kultury, teorie umění, didaktiky a zkušeností nabytých autorskou tvorbou. Zkušenosti studentů klade do souvislosti s učivem vzdělávací oblasti Umění a kultura, vybranými vyjadřovacími prostředky, výtvarnými postupy a s vhodnými způsoby reflexe a hodnocení. Vede studenty ke kritickému uvažování nad vlastními učitelskými pokusy a schopnosti v diskusi s kolegy a učiteli z praxe obhájit zvolené prostředky. Přitom využívá metod aktivního a kooperativního učení a dostupných způsobů záznamu.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (23.10.2023)

Přímá výuka:

8 h

Praxe: 8h

Příprava na výuku: 12h

Reflexe výuky: 12h

Příprava reflektivního portfolia: 40h

Reflexe portfolia: 10h

Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (24.11.2019)

CIKÁNOVÁ, K.: Kreslete si s námi. Praha, Aventinum 1992,1997.

CIKÁNOVÁ, K.: Malujte si s námi. Praha, Aventinum 1993,1996.

CIKÁNOVÁ, K.: Objevujte s námi tvar. Praha, Aventinum 1995.

FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M.: Výtvarná výchova pro 6. a 7. roč. ZŠ a víceletá gymnázia. Praha: Fortuna 1997.

ISBN 80-7168-382-5.

KITZBERGEROVÁ. L.: Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF UK 2014. ISBN 978-80-7290-667-3 elektronický text.

http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/upraveny-ramcovy-vzdelavaci-program-pro-zakladni-vzdelavani

ROESELOVÁ, V.: Námět ve výtvarné výchově. Praha, Sarah 1995.

ROESELOVÁ,V. : Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha, Sarah 1997.

ROESELOVÁ,V. : Techniky ve výtvarné výchově. Praha, Sarah 1996.

SLAVÍK, J.: Hodnocení v současné škole. Praha: Portál 1999. ISBN 80-7178-262-9, s. 33-40.

 

BUZAN, T.: Myšlenkové mapy. 1. vydání. Brno: Computer Press, 2011.

KORTHAGEN, F., KESSELS, J., KOSTER, B., LAGERWERF, WUBBELS, T. Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido 2011

MAREŠ, J., SLAVÍK, J., SVATOŠ, T., ŠVEC, V.: Učitelovo pojetí výuky, MU Brno, 1996.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (13.09.2023)

Rozvoj profesního vidění, příprava portfolia

dokumentace

reflektivní rámec

kolegiální reflexe

alterace

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (13.09.2023)

zápočet - pedagogický deník,  dokumentace výtvarných realizací, reflexe dle zadané struktury, alterace

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK