PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika Vv II: umění a škola - OKMN0V229B
Anglický název: Didactics Vv II: art and school
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 0/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D.
Neslučitelnost : OKMN0V203B
Prerekvizity : OKMN0H202B, OKMN0N204B, OKMN0T201B, OKMN0V226B
Záměnnost : OPMN0V306B
Je prerekvizitou pro: OKMN0V232B
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (16.09.2023)
Předmět Didaktika Vv 2: umění a škola se zabývá otázkami vnímání vizuálního díla, možnostmi jeho interpretace a dalšího zapojení ve výtvarné výchově. Na kulturu a umění nahlíží sémioticky jako na spleť proměnlivých významů symbolického řádu, na artefakt jako na příležitost k jeho hledání. Staví na znalostech studentů z teorie a historie umění. Vede k jejich hlubší reflexi s cílem integrovat je s didaktikou výtvarné výchovy. Seznamuje studenty s metodami galerijní a muzejní pedagogiky, možnostmi spolupráce školy a muzea, galerie a jejich dopadem na rozvoj obecných i kulturních kompetencí žáků. Usiluje o systematické a kritické myšlení v souvislostech, rozvoj komunikačních a reflektivních kompetencí studentů. Směřuje ke schopnosti uplatňovat vlastní percepci a znalosti z teorie a dějin umění v přípravě i realizaci výtvarných činností.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (16.09.2023)

Příprava na výuku          

Samostudium literatury (za semestr)     5 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr)   2 hodiny

Plnění průběžných úkolů (za semestr)   8 hodin

               

Plnění předmětu            

Seminární práce             0 hodin

Příprava na klasifikovaný zápočet        5 hodin

Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (16.09.2023)

BIRD, M. Van Goghova hvězdná noc. CPress 2017

FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 1: vlastní cestou k umění:

vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. Praha: PedF UK 2012

FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L., KITZBERGEROVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 2. Praha: PedF UK a UPM 2013

JAKUBCOVÁ, L., FULKOVÁ, M. SEHNALÍKOVÁ, V. Metodika II. Metodika realizace vzdělávacího galerijního/muzejního programu (pro základní vzdělávání). Praha: Pedf UK, UPM, Galerie Rudolfinum 2013

HORÁK, O., FRANTA, J. Proč obrazy nepotřebují názvy? Praha: Labyrint 2014

KULKA, T. Umění a kýč. Praha: Torst 2000

TŘEŠTÍK, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset 2011

 

DOMLÁTILOVÁ, K., FREITAGOVÁ, M., HORÁK, O., LAHODOVÁ, K. Klacky v galerii, obrazy za miliony a co znamená krabice od pracího prášku? Praha: Galerie Rudolfinum

ECO, U. (ed.) Dějiny krásy. Praha: Argo 2005. ISBN 80-7203-677-7

ECO, U. (ed.) Dějiny ošklivosti. Praha: Argo 2007. ISBN 978-80-7203-893-0

FIŠER Z., HAVLÍK V., HORÁČEK, R. Slovem, akcí, obrazem. Brno: MU 2010

MENKHOFFOVÁ, I. Svět optických iluzí. Praha: Slovart 2010

NOVOTNÁ, M. Kontext a práce s ním ve Vv. In: Výtvarná výchova 2/2013

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (16.09.2023)

1.      Umění ve Vv. Interpretace uměleckého díla, obsah a význam.

2.      Metody muzejní a galerijní edukace.

3.      Obsah a význam díla a jeho transformace do výtvarného úkolu. Plánování výuky.

4.      Vizuální kultura v díle J. Bergera.

5.      Muzejní a galerijní edukace. Příklady programů, dílen aj. NG v Praze, Galerie Rudolfinum, DOX

6.      Tvořivost v receptivních činnostech ve Vv

7.      Prezentace navržených hodin, společná diskuse.

8.-12.     Semináře probíhají průběžně formou návštěv galerií, účasti či reflexe vzdělávacích programů v muzejních institucích, příp. v učebně analýzou díla. (Dle aktuálních časových možností kurzu a spolupracujících institucí)

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (16.09.2023)

klasifikovaný zápočet - plnění průběžných úkolů, průběžné zpracování profesního portfolia

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK