PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Tělesná výchova a zdraví - OKMN0T267B
Anglický název: Physical education and health
Zajišťuje: Katedra tělesné výchovy (41-KTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (999)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Garant: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D.
Neslučitelnost : OKMN0T201B
Prerekvizity : OKMN0H202B, OKMN0N204B, OKMN0V203B
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. (11.10.2023)
Předmět předkládá základní paradigmata podpory zdraví. Vymezuje problematiku zdravotní gramotnosti a její rozvojové priority. Výchovu ke zdraví, považuje za vědomou tvorbu příležitostí pro poznání cest k podpoře zdraví a východisko pro potřebné změny v chování. Opírá se o cíle programu WHO "Zdraví 21. Analyzuje vztah tělesná výchova vs. zdraví z pohledu biopsychosociálního. Součástí předmětu je realizace praktického metodického výstupu orientovaného na netradiční, úpolové činnosti a hry včetně psychomotoriky.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. (28.05.2019)

Cílem předmětu je získat základní vědomosti orientované na problematiku vztahu tělesné výchovy a zdraví včetně problematiky hypokineze.Cílem předmětu je získat základní vědomosti orientované na problematiku vztahu tělesné výchovy a zdraví včetně problematiky hypokineze.

Deskriptory
Poslední úprava: PaedDr. Jana Hájková (08.02.2022)

Přímá výuka 8 hodin

Příprava na konzultace (za semestr) 20 hodin

Zpracování úkolu 22 hodin

Příprava za zápočet 20 hodin

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. (28.05.2019)

HOLČÍK, J. Zdravotní gramotnost a její role v péči o zdraví. Brno : MSD, 2009. ISBN 978-80-7392-089-0

KOPECKÝ, M., Et Al. Antropologicko-psychologicko-sociální aspekty podpory zdraví a výchovy ke zdraví. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3472-8

KRAUS, B.; POLÁČKOVÁ, V. Člověk - prostředí - výchova. Brno : Paido, 2001. 199 s. ISBN 80-7315-004-2

PAYNE, J. aj. Zdraví : hodnota a cíl moderní medicíny. Praha : Triton, 2002. ISBN 80-7254-293-1

WALTEROVÁ, E. (ed.) Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. 1. a 2. díl. Brno : Paido, 2004, 259 s. ISBN 80-7315-083-2

MZ ČR, WHO. Zdraví 21 - zdraví do 21. století. Praha : 2001. 147 s. ISBN 80-85047-49-5

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. (28.05.2019)

1. Determinanty zdraví a možnosti jejich ovlivňování.

2. Zdravotní gramotnost a její role v péči o zdraví, rozvojové priority.

3. Způsoby výchovy ke zdraví, které respektují zdraví jako stav psychické, duševní a sociální pohody.

4. Informační zázemí pro oblast podpory zdraví, selektivní přístup k informacím.

5. Úloha pedagoga v procesu rozhodování o vlastním chování vůči zdraví.

6. Aktuální otázky zdraví vs. tělesná výchova

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. (11.10.2023)

Požadavky ke splnění předmětu (zápočtu či zkoušky) jednoznačně vycházejí z obsahu sylabu, anotace a prostudovaného avizovaného seznamu literatury v popisu daného předmětu v SIS a jsou dále upřesněny vyučujícím vždy na začátku semestru. Součástí zakončení předmětu je realizace praktického metodického výstupu orientovaného na netradiční, úpolové činnosti a hry včetně psychomotoriky.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK