Poslední úprava: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (27.03.2019)
Kurz je zaměřen na osobnostně-estetický rozvoj studentů, na posílení vzájemné empatie ve skupině, na prohloubení schopnosti vnímat daný prostor, pracovat s ním a v něm.
Důraz je kladen též na rozvoj představivosti a fantazie jako základu tvořivé hry dramatické i nedramatické.
Využívány jsou různé druhy reálných i imaginárních podnětů jako motivujících stimulů pro dramatické hry a improvizace.
Předmět je koncipován tak, aby studenti měli možnost se seznámit se základními postupy a metodami dramatické výchovy především s průpravnými hrami a cvičeními.
V prvních setkáních se obsah kurzu zaměřuje na hry a cvičení rozvíjející empatii, skupinové vnímání, komunikační schopnosti, vnímání a orientaci v prostoru, smyslové vnímání.
Další setkání jsou věnována práci s literární předlohou a její zpracování pomocí metod a technik dramatické výchovy, na aktuální témata ze života žáků, na společenská témata a na oblast umění.
Všechny hry a cvičení jsou studentům představeny jako součást větších ucelených tematických celků např.:
Roční období, Příroda, Zvířecí hrdina / téma: odvaha, jinakost/, Práce s předměty denní potřeby s přechodem do světa fikce, Stáří / literární předloha / Sourozenecké vztahy.
Každý student se stává aktivním účastníkem těchto her a cvičení.
Zážitkové a činnostní způsoby práce jsou doplňovány reflexí a teoretickými vstupy.
Poslední úprava: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (27.03.2019)
This course is focused on the personality-aesthetic development of the students, the strengthening of the mutual empathy in the group, the deepening of the ability to perceive the given space, work with it and in it.
Emphasis is also placed on the development of imagination and fantasy as the basis of dramatic and non-dramatic creative games.
Various types of real and imaginary incentives are used as motivating incentives for dramatic plays and improvisation.
Learning outcomes of the course:
The course is designed in such a way that the students have the opportunity to acquaint themselves with the basic methods and methods of drama education, especially with preparatory games and exercises.
At the first meetings, the content of the course focuses on games and exercises that develop empathy, group perception, communication skills, perception and orientation in space, sensory perception.
Other sessions are devoted to the work of the literary masterpiece and its elaboration through the methods and techniques of drama education, on the current themes of students' life, on social topics and on art.
All games and exercises are introduced to students as part of larger, thematic units such as:
Seasons, Nature, Animal Hero / Theme: Courage, Otherness /, Work with daily needs articles with the transition to the world of fiction, Age / Literary art / Sisterhood.
Each student becomes an active participant in these games and exercises.
Experiential and working ways of work are complemented by reflections and theoretical inputs.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D. (02.02.2023)
Studijní zátěž: 125 pracovních hodin
- kontaktní výuka: 25 hodin - průběžné úkoly: 25 hodin - domácí studium, studium literatury a pramenů, příprava na klasifikovaný zápočet: 50 hodin -příprava scénáře: 25 hodin
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (27.03.2019)
Povinná literatura:
BLÁHOVÁ, Krista; VACEK, Pavel; ULRYCHOVÁ, Irina; PROVAZNÍK, Jaroslav. Uvedení do systému školní dramatiky: Dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Praha: IPOS-ARTAMA-Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1996. 84 s. ISBN 80-7068-070-9.
MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 12. vyd. Praha: NIPOS, 2011. 156 s. ISBN 978-80-7068-250-0.
MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. 2., upravené vyd. Praha: NIPOS, 2007. 198 s. ISBN 978-80-7068-207-4.
BUDÍNSKÁ, Hana. Hry pro šest smyslů: Kartotéka pro loutkáře i neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. 7., uprav. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2008. 28, 16, 218 s. ISBN 978-80-7068-217-3.
Doporučená literatura: SVOBODOVÁ, Eva; ŠVEJDOVÁ, Hana. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. 168 s. ISBN 978-80-262-0020-8.
VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. 3., upr. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 352 s. ISBN 978-80-247-1865-1.
WAY, Brian. Rozvoj osobnosti dramatickou hrou. Přeložila Eva MACHKOVÁ. 2., revid. a aktualizované vyd. Praha: STD; NIPOS, 2014. 234 s. Přel. z: Development Through Drama. ISBN 978-80-903901-4-0 (STD); 978-80-286-9 (NIPOS).
MORGANOVÁ,N.; SAXTONOVÁ, J.; Vyučování dramatu, Komenský, Brno: PdF MU, 2003.
Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (27.03.2019)
Osnova předmětu:
1/ Uvedení do dané problematiky, seznámení se základními hrami a cvičeními, Seznámení se systémy průpravných her a cvičení.
2/ Hry a cvičení – hra, cvičení, typologie průpravných her a cvičení, plánování, využití rámce, tématu hry na rozvoj řeči a komunikace.
3/ Hry a cvičení na rozehřátí, uvolnění, relaxace, na seznámení a budování skupiny.
4/ Hry a cvičení na vnímání a zvládnutí prostoru, vnímání partnera a skupiny.
5/ Hry a cvičení na rozvoj smyslového vnímání, na rozvoj rytmického cítění.
6/ Práce s většími tematickými celky, práce s dětskou literaturou.
Poslední úprava: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (27.03.2019)
Syllabus of the course:
1. Introduction to the given problems, introduction to basic games and exercises, introduction to systems of training games and exercises
2. Games and Exercises - Game, Exercise, Typology of Preparatory Games and Practice, Planning, Frame Utilization, Speech Development, and Communication
3. Games and exercises on warming up, relaxing, relaxing, getting to know and building a group
4 . Games and exercises to perceive and master space, perceptions of a partner and group.
5 . Games and exercises to develop sensory perception, to develop a rhythmic feeling
6. Work with larger thematic units, work with children's literature
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D. (01.02.2023)
Podmínkou pro získání zápočtu je aktivní účast na výuce, vypracování reflexí na odbornou literaturu, reflexí na lekce dramatické výchovy a příprava scénáře vlastní dramtické lekce s využitím postupů průpravných her a cvičení.