PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Hlasová výchova pro učitele - OKMN0N174A
Anglický název: Voice Education for Teachers
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Garant: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Vendula Holčáková
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (27.03.2019)
Vhled do základních pěti oblastí hlasové výchovy a jejich osvojení s klíčovým důrazem na aktivní, správné držení těla.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Vendula Holčáková (13.09.2023)

Cílem předmětu je teoretické i praktické seznámení se základními stupni techniky řeči, kterými jsou správné držení těla, dýchání, znění hlasu, artikulace a modulace hlasu v projevu i v práci s textem. 

Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Vendula Holčáková (13.09.2023)

Vyčíslení studijní zátěže: 50 hodin

Kontaktní výuka: 6 hodin

Samostudium literatury a pramenů: 30 hodin

Úvaha, sebereflexe: 12 hodin

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (27.03.2019)

Povinná literatura:

HŮRKOVÁ - NOVOTNÁ, J., MAKOVIČKOVÁ, H. Základy jevištní mluvy. 1. Praha: SPN, 1983. ISBN není.

SVOBODOVÁ, R. Základy techniky řeči pro (budoucí) učitele. Praha: PedF UK, 1998. ISBN  80-86039-45-5.

 

Doporučená literatura:

KOŤÁTKOVÁ, S. A KOL. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha:  Karolinum, 1998. ISBN 80 - 7184 - 756-9.

Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (27.03.2019)

Správné, uvolněné držení těla, kosto - abdominální dech, dotváření tónu hlasu v rezonančních dutinách a rezonance masky, svalová práce při hlasovém projevu – oblast těžiště a solar plexu, vnímání práce dechu a těla při fonaci, nácvik logopedicky čisté artikulace a doslovování koncových hlásek, správné držení těla v aktivním uvolnění jako klíč k práci s hlasem a k hlasové hygieně, učitel jako mluvní vzor pro žáky.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Vendula Holčáková (13.09.2023)
Aktivní účast v hodinách, úvaha na dané téma, sebereflexe.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK