|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Blanka Zemanová (13.09.2023)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Blanka Zemanová (15.09.2023)
Cílem předmětu je vybavit studentky a studenty znalostmi o konceptu globální občanství, podnítit je k diskuzi o jeho různých formách a o tom, jak se mohou promítnout do nastavení mysli i jednání lidí, vybavit je schopnostmi implementovat inovativní výukové strategie a metody, které umožní začlenit aktuální globální témata do výuky žáků na 1. stupni ZŠ a vytvořit prostor pro diskuzi nad aktuálními příležitostmi i výzvami ve vzdělávání v českém i globálním kontextu. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Blanka Zemanová (13.09.2023)
Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 80 hodinám.
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Blanka Zemanová (12.09.2023)
Adamková, B., a kol. Odvaha nerůst. Metody neformálního vzdělávání pro sociálně-ekologickou transformaci. Pavel Pražák – Nakladetelství Magda, 2022. Andreotti, V. 2006. Soft versus Critical Global Citizenship Education, In Policy and Practice: A Development Education Review, edited by S. McCloskey, 3(2006): 40−51. London: Palgrave Macmillan. Bilská et al. Filozofie pro děti – Praktická příručka s lekcemi do hodin. Praha: Člověk v tísni o.p.s. (Varianty), 2022. Stará, J. Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech. Praha: Národní institut pro další vzdělávání, 2016. Voštová, Z. & Nesvadbová, N. Jak pracovat s emocemi dětí při výuce o změně klimatu. Futuropolis: škola emancipace, 2022. https://futuropolis.cz/prispevek/jak-pracovat-s-emocemi-deti-pri-vyuce-o-zmene-klimatu/ Další zdroje: Voštová, Z. Environmentální žal jako posel frustrace i naděje. Tedx Talks. https://futuropolis.cz/prispevek/jak-pracovat-s-emocemi-deti-pri-vyuce-o-zmene-klimatu/ Portál jsns.cz: https://www.jsns.cz/ Portál globální rozvojové vzdělávání: https://globalnirozvojovevzdelavani.cz/ |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Blanka Zemanová (13.09.2023)
Výuka klade důraz na kolaborativní, diskuzní a badatelské výukové metody a techniky. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Blanka Zemanová (12.09.2023)
Hlavní témata cvičení: 1. Globální vzdělávání jako cesta ke společenské transformaci; 2. Nebezpečí jediného příběhu ve vzdělávání žáků 1. stupně; 3. Diskuzní metody a techniky při práci s globálními tématy – filosofie pro děti; 4. Současné vzdělávací modely (např. globální občanství, globální kompetence) jako nástroje pro (sebe)hodnocení studentů a učitelů a pro evaluaci dopadu výuky. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Blanka Zemanová (13.09.2023)
1) Aktivní účast na cvičeních a příprava na ně. V případě jedné neúčasti bude vypracován náhradní úkol. 2) Výběr dvou ze tří úkolů, které se zaměřují na klíčová témata cvičení. Odevzdání v Moodle v požadované kvalitě nejpozději týden po ukončení výukové části semestru – tj. do 12. 1. 2024. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Blanka Zemanová (13.09.2023)
Moodle předmětu – https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5711 V Moodle jsou dostupné studijní materiály i zadání úkolů. |