PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Osobnostní a sociální výchova I - OKMN0N103A
Anglický název: Personality and Social Education
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (60)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Garant: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.
Vyučující: MgA. Alžběta Ferklová
Záměnnost : OPMN0N103A
Je prerekvizitou pro: OKMN0N114A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (28.09.2021)
Předmět je sebezážitkovou paralelou průřezového tématu Osobnostní a sociální výchova, který je součástí RVP ZV. Zaměřen je na tři základní oblasti rozvoje studenta- budoucího učitele -osobnostní, sociální a morální rozvoj. Je předmět zaměřen na témata: Sebepoznání, komunikace, kreativita a psychohygiena. Předmět je realizován střídáním sebezážitkových aktivit a jejich reflexí ve skupině.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (27.09.2021)
Jeho hlavním cílem je pomoci adaptovat se na novou roli, v nové sociální skupině, prohloubit úroveň sebepoznání studenta, jeho dovednost reflexe a sebereflexe.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (11.09.2022)

Studijní zátěž:

přímá výuka: 8 hodin

plnění úkolů v moodle: 20hodin

samostudium: 22hodin

Studijní podpora Moodle je dostupná na:
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5763
Klíč z zápisu bude sdělen studentů v rámci 1.výukového bloku.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (10.09.2021)

Povinná literatura:

KOPŘIVA, P., NOVÁČKOVÁ, J. a kol. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2010. ISBN 80-901873-7-4.

KNOBLAUCH, J. Cíle v pracovním i v osobním životě. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0346-9.

MIKOVÁ, Š.,STANG, J. Typologie osobnosti u dětí. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-587-5.

ROSENBERG, M. B. Nenásilná komunikace. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0530-2.

Doporučená literatura:

GORDON, T. Škola bez poražených. Praha: Malvern, 2015. ISBN 978-80-7530-006-5.

HÁJEK, K. Práce s emocemi pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-262-0221-9.

BÁRTOVÁ, Z. Jak zvládnout stres za katedrou. Praha: Computer Media, 2011. ISBN 978-80-7402-110-7.

ALDORTOVÁ, N. Vychováváme děti a rosteme s nimi. Praha: Práh, 2010. ISBN: 978-80-72522-87-3-

KUNEŠ, D. Sebepoznání. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-541-7.

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (27.09.2021)

Využívá především metod psychosociálního výcviku, metody RWCT, dramatické výchovy, koučování a metodu analýzy situací. 

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (10.09.2021)

Témata jsou vždy po dvou zařazeny do prezenčních setkání a odpovídají také studijní podpoře v moodle.

1.          Sebepoznání a sebepojetí - já jako zdroj informací o sobě; druzí jako zdroj informací o mně; moje tělo, moje psychika (temperament, postoje, hodnoty); vyrovnané sebepojetí.

2.          Komunikace – překážky v komunikaci, dovednosti respektující a asertivní komunikace, neverbální komunikace, komunikace v obtížných situacích- obrana proti agresi a manipulaci, řešení konfliktů a vyjednávání.     

3.          Kreativita - rozvoj základních rysů kreativity (pružnosti nápadů, originality, schopnosti vidět věci jinak), tvořivost v mezilidských vztazích.

4.          Psychohygiena – pozitivní myšlení, stres, mindfulness, sociální dovednosti pro předcházení stresům v mezilidských vztazích; relaxace, hledání pomoci při potížích. 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (11.09.2022)

1) aktivní účast na obou blocích přímé výuky

2) plnění 3 dílčích úkolů v určených termínech

3) respektování společně dohodnutých pravidel skupiny

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK