PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Dítě a matematika I - OKMN0M162A
Anglický název: Child and mathematics I
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Garant: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Michaela Kaslová
Prerekvizity : OKMN0M152A
Záměnnost : OPMN0M162A
Je prerekvizitou pro: OKMN0M170A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (05.09.2023)
Kurz staví na aktivitě studentů. Vychází z jejich samostudia, které zpravidla předchází dané lekci. Kurz se zaměřuje na propojení matematiky, kognitivní a vývojové psychologie jak v oblasti teoretické, tak v napojení na praxi (návštzěvy školských zařízení).
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (14.09.2022)

Prvním cílem kurzu je prohloubit pochopení vybraných partií matematiky a současně rozvinout schopnost studentů taková témata didakticky rozpracovat s oporou o adidaktické situace zasazené do didaktických struktur.

Druhým cílem kurzu je pochopit možnosti diagnostikování žáka (v ZS zaměření na připřavenost dítěte na vstup do školy, na přechod na druhý stupeň ZŠ).

Deskriptory -
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (04.10.2022)

KUrz bude podporován Moodlem a v případě přechodu na distační výuku bude využívat MS Teams https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ae11559e10c964f099078699c4ddd2f44%40thread.tacv2/conversations?groupId=d6db68a7-a627-45c9-a293-340449e94d6d&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d

s tím, že prezence je započítána těm, kteří jsou připojeni kamerou a mikrofonem, jelikož se v této výuce  nejedná o monologické přednášky.

Výuka přímá je 12 h, studium a domácí příprava na výuku 58 h, 20 h  závěrečná práce

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (13.09.2023)

Učebnice matematiky pro 1., 3., 5. a 6. ročník (nakladatelství H-mat, Taktik, Prodos, Alter, SPN, Prométheus a dvě další dle výběru)

Rozvoj předmatematických představ dítěte předškolního věku (Fuchs, E. a kol. EDS.)  https://www.vospspgs.cz/files/user/u1894/download/rozvoj_predmatematickych_prestav_deti_preskolniho_veku-mp.pdf.pdf

Kaslová, M. Mozaiky - cesta k míře. dostupné na: file:///C:/Users/kaslo/Downloads/FPE-Obsah-metody-a-formy-polytechnicke-vychovy-v-materskych-skolach.pdf

Kaslová, M. Předmatematické činnosti. RAABE 2022.

Kaslová, M. Cesta ke grafickému znaku. Dostupné na https://dl1.cuni.cz/pluginfile.php/887422/mod_resource/content/1/Studijn%C3%AD%20text.pdf

Kaslová, M. Proces zobecňování v matematice v různých typech situací. (2023) Sborník Dva dni s didaktikoumatematiky. Bratislava : MFI (v tisku, k dispozicvi bude preprint)

Kaslová, M. Je to pravda? (2021) https://jum.ujep.cz/wp-content/uploads/2022/06/JUM_2021_sbornik.pdf (str. 155-187)

Kaslová, M. Otázky v učebnicích matematiky. (2022) https://8d8f55af62.clvaw-cdnwnd.com/0023db53731df613e31376e312bef977/200000209-4984e49850/Sborn%C3%ADk%20Dva%20dny%20s%20DM%202022.pdf (s. 39-45)

Metody výuky -
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (05.09.2023)

Přednášky jsou koncipovány tak, že student předem prostuduje zadané téma a ve výuce dochází v rámci diskuse, případně práce ve skupinách, k strukturaci poznatků a procesu zobecňování. Ve vybraných partiích bude akcentována metoda analýzy.

Součástí kurzu je použita metoda pozorování a analýzy.

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (05.09.2023)

Témata:

1) Připravenost dítěte na školní matematiku; zápis dítěte do školy; klíčové aktivity a míra porozumění; interpretace dětské reakce; úskalí; ávštěva mateřské školy a 1.r. ZŠ

2) Metody řešení problémů od předškolního věku púo 6.r. ZŠ.

3) Individualizace procesu s hledem na stupeň rozvoje žáka; specifika práce s nadprůměrným dítětem ve věku 5-7 let a žákem ve věku 10-11 let.

4) Analýza vybrané učebnice se zaměřením na čísla, modely, obrázky, slovní úlohy.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (05.09.2023)

Studentům budou na zahajovací lekci nabidnuta témata, na kterých budou pracovat ve dvojicích či trojicích.

Podle volby tématu budou studentům požadavky podrobněji specifikovány. Společná práce se odevzdává v zápočtovém termínu v tištěné podobě. Samostatnápráce se bude vkládat do moodlu.

Předpokládá se 100% aktivní účast na výuce včetně návštěvy (před)školního zařízení.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK