PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Literární výchova a čtenářství I - OKMN0L153A
Anglický název: Literary Education and Reading I
Zajišťuje: Katedra české literatury (41-KCL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Štěpánka Klumparová, Ph.D.
PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Ondřej Hausenblas
Prerekvizity : OKMN0L147A
Záměnnost : OPMN0L153A
Je prerekvizitou pro: OKMN0L160A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (16.02.2022)
Cílem semináře je osvojit si postup plánování přípravy pozpátku, dosáhnout soudržnosti v péči o rozvoj čtenářství v učební jednotce, stavět práci s textem dle modelu „před-při-po“, aplikovat již získané poznatky o nosné myšlence a didaktickém potenciálu textu. Studenti se učí vybrat text vhodný pro výuku v hodině nebo bloku hodin, průběžně pod vedením pracují na vlastní přípravě pro učební jednotku literární výchovy zahrnující práci s textem podle konstruktivistického modelu „před-při-po“. Vývoj přípravy průběžně konzultují s vedoucím i s ostatními účastníky semináře, a to prezenčně i na webu. Průběžně hledají novější texty LPDM s potenciálem pro LV a informují o nich ostatní. Studují určené odborné články k LV a čtenářské gramotnosti, učí se záznamu podle předepsaného modelu. V závěru semestru píšou souhrnnou reflexi svého pokroku a potřeb v plánování LV.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (16.02.2022)

Vyčíslení studijní zátěže:

8 hod přímá výuka

30 hod samostudium studijních materiálů

24 hod zpracování závěrečné práce a příprava na zápočet

Celkem 62 hodin

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (30.09.2020)

ALTMANOVÁ, J. A KOL.: Čtenářská gramotnost ve výuce. Metodická příručka. Praha, NÚV 2011, dostupné z http://www.nuv.cz/uploads/Publikace/vup/ctenarskagramotnost_final.pdf

HAUSENBLAS, O. Čtení prožitkové a čtení věcné. In: Nápadník menteeho. Projekt Spirála, CZ.1.07/1.3.00/48.0046.. Nový Jičín, KVIC 2015, s. 7-10. ISBN 978-80-87744-11-6. Dostupné z: http://share.kvic.cz/Documents/Mentee_CD.pdf

HAUSENBLAS, O. Čeština doopravdy. Návrh didaktického pojetí výuky vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura na 1. stupni ZŠ. Nákladem vlastním 2015. ISBN: 978-80-260-8165-4 HAUSENBLAS, O., ŠLAPAL, M., ZMRZLÍK, M. Nápadník menteeho. Nový Jičín: KVIC, 2015. [online] [cit. 2015-29-09]. Dostupné z www: <http://share.kvic.cz/Documents/Mentee_CD.pdf>.

KOŠŤÁLOVÁ, H. Čteme si a přemýšlíme o tom nahlas. Kritické listy 6, dostupné z http://www.kritickemysleni.cz/klisty.php?co=klisty6_ctemesinahlas

HAUSENBLAS, O.: Velké myšlenky ve výuce literatury na ZŠ a SŠ. Kritické listy 24, dostupné z http://www.kritickemysleni.cz/klisty.php?co=klisty240_velkemyslenky

KOL. Gramotnosti ve vzdělávání. Praha, VÚP 2010

KOL. Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti. Nový Jičín, KVIC 2012, dostupné z

http://www.kvic.cz/aktualita/2370/Metodika_rozvoje_ctenarstvi_a_ctenarske_gramotnosti

MOCNÁ, D., PETERKA, J. a kol. Encyklopedie literárních žánrů. Praha, Litomyšl: Paseka 2004.

PETERKA, J. Teorie literatury pro učitele. Mercury Music & Entertainment: Úvaly, 2007.

 

Portály zabývající se čtením a čtenářskou gramotností a zásadní školské dokumenty:

International Literacy Asociation. [online] [cit. 2009-18-09]. Dostupné z www: http://www.reading.org.

Kritické listy. Čtvrtletník pro kritické myšlení ve školách.Vydává Kritické myšleni, o.s. ISSN 1214-5823. Vybrané příspěvky jsou dostupné online z www: <http://www.kritickemysleni.cz/klisty_archiv.php>

 

Studijní opory:

https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=5822

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (16.02.2022)

1. Plánování přípravy pozpátku

2. Třífázový model učení E - U - R (před - při - po)

3. Nosné myšlenky

4. Didaktický potenciál textu

5. Rozvoj čtenářství na ZŠ

6. Reflexe svého pokroku a potřeb v plánování LV

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (29.09.2020)

Aktivní a úplná přítomnost v semináři. Zpracování vlastní přípravy pro učební jednotku literární výchovy. Studium určených odborných článků se záznamem podle předepsaného modelu. Sdílení poznatků o vývoji své přípravy i o textech ve skupině (písemně i ústně). Spisovné a kultivované vyjadřování písemné i ústní.

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (30.09.2020)

https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=5822

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK