PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Klavír v hudební výchově IV - OKMN0H220B
Anglický název: Piano in Music Education IV
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Garant: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D.
Neslučitelnost : OKMN0H202B
Prerekvizity : OKMN0H216B, OKMN0N204B, OKMN0T201B, OKMN0V203B
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D. (05.10.2019)
Rozšiřování repertoáru přednesových skladeb s didaktickým využitím. Transpozice písní do jiných tónin, tvorba předeher, meziher, doher. Současný zpěv při interpretaci písní. Příprava na veřejnou nástrojovou přehrávku.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D. (21.04.2019)

Spojení praktických nástrojových dovedností s osobitým přístupem ke studovaným skladbám na základě formujících se hudebně teoretických znalostí. Směřování k esteticky hodnotné interpretaci hudebních děl, jejímž předpokladem je zvládnutí přiměřené úrovně klavírní techniky, osvojení přednesové kultury, tempové i formální výstavby. Emocionální přínos interpreta. Schopnost improvizace doprovodů k lidovým a umělým písním.

Deskriptory
Poslední úprava: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D. (06.09.2023)

Příprava na výuku

Doba očekávané přípravy na výuku-studium repertoáru a rozvoj improvizačních dovedností 60 hodin

Práce se studijními materiály 15 hodin

Plnění předmětu

Příprava na zápočet 15 hodin

Literatura
Poslední úprava: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D. (21.04.2019)

Povinná literatura:

PECHÁČEK, S. Hra písní na klavír. Praha: Univerzita Karlova – Pedagogická fakulta, 1999. 76 s. ISBN 80-86039-96-X.

HRADECKÝ, E. Hrajeme na klavír podle akordových značek. 1.vydání. Praha: Edit, 1991. ISBN 80 - 9001 -77- 0.

JENČKOVÁ, E. Výběr klavírních skladeb pro 1.-4.ročník studia učitelství Hv na 1. st. ZŠ. Praha: SPN 1990. 226 stran. ISBN 80-7066-328-6.

JUZLOVÁ, V. Průpravná technická cvičení pro transpozici a doprovody lidových písní. Praha: SPN 1973.110 stran.

Nástrojový repertoár dle technické vyspělosti studenta.

Doporučená literatura:

PRŮŠOVÁ, Z., JANŽUROVÁ, Z.: S písničkou u klavíru. Praha: Supraphon, 1985

MARCOLOVÁ, J. Klavírní improvizace: pro děti předškolního věku a žáky 1.-3. ročníku LŠU. Praha: Panton, 1983.

TICHÁ, A.; ŠIMANOVSKÝ Z. Lidové písničky jejich dramatizace. Praha: Portál 2000. IBSN 80-7178-915-1.

HURNÍK, L.; LIŠKOVÁ, M. Učebnice hudební výchovy 1.-5. ročník. Praha: SPN, 1998. ISBN 80-7235-028-5.

VLASÁKOVÁ, A. Klavírní pedagogika: první kroky na cestě ke klavírnímu umění. Praha: AMU, 2003. ISBN 80-7331-005-8.

NEJGAUZ, G. O umění klavírní hry. Praha: SPN 1983.

SÝKORA, V. J.Dějiny klavírního uměníPraha: Panton 1973.

Klavírní literatura dle technické vyspělosti studenta.Audio a video nahrávky.

Zpěvníky. Učebnice hudební výchovy pro 1. – 9. ročník.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D. (05.10.2019)

Požadavky k přehrávkám viz webové stránky katedry https://pages.pedf.cuni.cz/khv/files/2016/10/Prehravky_a_vystoupeni_specializace_HV.pdf

Sylabus
Poslední úprava: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D. (24.08.2019)

přímá výuka 8 h, samostatná práce 66 h, příprava na zkoušku 16 h

Rozšiřování repertoáru přednesových skladeb, kompletace repertoáru dle jednotlivých slohových období – další vytváření repertoáru drobných skladeb s příslušným didaktickým využitím. Dovednost vytvářet stylizované doprovody  využitím hlavních a vedlejších kvintakordů, septakordů a mimotonálních dominant. Procvičování transpozice písní do jiných tónin a tvorba předeher, meziher, doher. Současný zpěv při interpretaci písní. Příprava na veřejnou nástrojovou přehrávku.

Lekce 1 - posouzení pokroku v technických, hudebních, interpretačních, uměleckých a improvizačních dovednostech a znalostech, eventuální úprava individuálního studijního plánu.

Lekce 2 – 11 - pokračující studium přednesových skladeb (doplnění repertoáru dle zájmu a dispozic studenta) a improvizačních dovedností (základní kadence s použitím D7, seznamování s použitím vedlejších kvintakordů, transpozice a stylizace, jednoduché předehry). Meritem výuky je opět studium písní s improvizovaným doprovodem a vytváření jejich portfolia pro praxi.

Lekce 12 - ověření repertoáru pro veřejnou nástrojovou přehrávku – zkoušku. Kontrola portfolia skladeb a písní. Výstupní repertoár je výsledkem dohody vedoucího kurzu a studenta.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK