PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Biologie dítěte - OKMN0B282C
Anglický název: Child Biology
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 6 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: RNDr. Edvard Ehler, Ph.D.
Vyučující: RNDr. Edvard Ehler, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: RNDr. Edvard Ehler, Ph.D. (07.12.2020)
Biologie dítěte je předmět, kde se zaměříme na kombinaci somatologie a vývojové biologie člověka. Probereme hlavní anatomické a fyziologické znaky stavby lidského těla. Budeme se věnovat prenatálnímu a postnatálnímu vývoji. Kromě jednotlivých fází prenatálnáího vývoje (embryonální, fetální, perinatální), probereme i fáze postnatální, se zaměřením na rané, střední dětství a pubertu. Důležitou součástí předmětu je i porozumnění biologickým principům vývojových vad, jejich vzniku a působení na vývoj dítěte. Zaměříme se rovněž na biologické odlišnosti ve stavbě a fyziologii lidského těla mezi dítětem a dospělým člověkem.
Deskriptory
Poslední úprava: RNDr. Edvard Ehler, Ph.D. (07.02.2022)

Výuka předmětu bude v případě nepříznivé epidemické situace probíhat distanční formou na platformě MS Teams.

Odkaz na třídu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a8f6b49cdee394780b3d2aa2f7e28c9bb%40thread.tacv2/conversations?groupId=79ca58e2-858b-460a-afd4-01cd76d0aa5c&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d

Bloková výuka proběhne online, stejně tak jako zadání samostatné činnosti (seminární práce) a její odevzdání, případné konzultace.

Rozklad přímé i nepřímé studijní zátěže předmětu:

Přímá a nepřímá výuková zátěž vychází z kreditového hodnocení vyučovaného předmětu (2 kredity) a je stanovena na 50 hodin. Přímá výuka odpovídá 90 min./dva týdny (semináře/cvičení) pro studenty prezenční formy a 270 min./semestr pro studenty kombinované formy. Zbytek tvoří nepřímá výuka. Uvedené časové dotace jsou odhady a hodnoty se mohou zásadně měnit v závislosti na individualitě studenta.

Literatura
Poslední úprava: RNDr. Edvard Ehler, Ph.D. (14.04.2019)

DYLEVSKÝ I. Anatomie dítěte. Nipioanatomie, 1.díl. ČVUT, Praha, 2014.
MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro speciální pedagogy. SPN, Praha, 1993.
MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro učitele. Karolinum, Praha, 2008.
ŠMAHEL Z. Principy,teorie a metody auxologie. Karolinum, Praha, 2001.
ROKYTA R. Fyziologie. ISV nakladatelství, Praha, 2000.
VACEK Z. Embryologie. Grada, Praha, 2006.
SADLER TW. Langmanova lékařská embryologie: překlad 10. vydání. Grada, Praha, 2011.
ROKYTA R, MAREŠOVÁ D, TURKOVÁ Z. Somatologie. Wolters Kluwer, ČR, 2009.

 

Další literatura:

ULIASEK S.J., JOHNSTON F.E., PREECE M.A. The Cambridge Encyclopedia of Human Growth and Development. Cambridge University Press, Cambridge, 1998.
O'CALLAGHAN Ch., STEPHENSON T. Pediatrie do kapsy. Grada, Praha, 2005.
MALÁ H., KLEMENTA J. Biologie dětí a dorostu. SPN, Praha, 1985.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: RNDr. Edvard Ehler, Ph.D. (15.09.2020)

Docházka na cvičení a splnění zápočtového testu. Studenti rovněž vypracují seminární práci na zadané téma z okruhu vývojové poruchy a jejich vliv na růst dítěte a jeho zapojení do vzdělávacího procesu v minimálním rozsahu 5 stran.

Podrobné informace budou studentům sděleny během blokové výuky.

 

V případě zhoršení epidemiologické situace bude plnění předmětu probíhat online (MS Teams).

Sylabus
Poslední úprava: RNDr. Edvard Ehler, Ph.D. (07.12.2020)

Tematické bloky výuky:

- Prenatální vývoj: gametogeneze, oplodnění vajíčka, embryogeneze, fetální období.

- Vrozené vývojové vady: rozdělení dle příčiny, nejdůležitější faktory při vzniku VVV, geneticky podmíněné VVV, chromosomální aberace a poruchy pohlavních chromosomů, vliv prostředí na rozvoj VVV, prevence.

- Perinatální období: porod, poporodní adaptace, porodní komplikace, očkování, prenatální diagnostika.

- Postnatální vývoj: novorozenecké období, kojenecké období, batolecí období, předškolní, školní a adolescentní období života, puberta, růstové a vývojové poruchy, vliv hormonů na růst a vývoj člověka.

- Oporný a pohybový systém – vývoj a růst kostry, stavba kostry, funkce a stavba svalového systému.

- Metabolismus a dýchání – vývoj, stavba a fyziologie systémů zodpovědných za energetickou výměnu organismu. Fyziologická a morfologická specifika jejich stavby v prenatálním a dětském věku.

- Krev a kardiovaskulární systém - funkce a složení krve, tvorba krve, prenatální a postnatální složení krve, imunita, stavba a funkce srdce, převodní systém srdeční, fetální oběh.

- Vylučovací a močopohlavní soustava - stavba a funkce, vývoj před narozením a po narození.

- Řídící systémy organismu – nervový a hormonální systém – jejich základní funkce, stavba a srovnání. Vliv řízení na růst a vývoj organismu, změny v průběhu dětství a puberty.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: RNDr. Edvard Ehler, Ph.D. (14.04.2019)

Předmět je zakončen zápočtem.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK