PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Klasická díla didaktiky matematiky - OKMM1M106A
Anglický název: Classical works in mathematics education.
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. RNDr. Ladislav Kvasz, DSc., Dr.
Záměnnost : OPNM1M106A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: prof. RNDr. Ladislav Kvasz, DSc., Dr. (14.09.2020)
V rámci předmětu se budou diskutovat názory autorů Felixe Kleina, Georga Polyi, Hanse Freudenthala, Imre Lakatosa a dalších autorů, týkající se didaktiky matematiky.
Literatura
Poslední úprava: prof. RNDr. Ladislav Kvasz, DSc., Dr. (14.09.2020)

Freudenthal, H. (1972): Mathematics as an Educational Task, Springer.

Klein, F. (1908): Elementary Mathematics from an Advanced Standpoint.

Lakatos, I. (1972): Proofs and Refutations.

Polya, G. Mathematical Discovery: On Understanding, Learning, and Teaching Problem Solving. 

Metody výuky
Poslední úprava: prof. RNDr. Ladislav Kvasz, DSc., Dr. (14.09.2020)

Seminář.

 

V případě omezení prezenční výuky budou ve stanovených časech probíhat on-line setkání. Od studentů se očekává, že budou mít technické vybavení, které jim umožní se zapojovat do diskuze (mikrofon a kameru).

Sylabus
Poslední úprava: prof. RNDr. Ladislav Kvasz, DSc., Dr. (14.09.2020)

 Postupně se budou referovat vybrané kapitoly z děl uvedených v seznamu literatury.

Začneme prací Polya, G. Mathematical Discovery: On Understanding, Learning, and

Teaching Problem Solving a budeme diskutovat pojem heuristiky.

Jako druhé dílo budeme probírat Lakatos, I. (1972): Proofs and Refutations

a soustředíme se na tvorbu pojmů a definic.

Jako třetí dílo budeme diskutovat knihu Freudenthal, H. (1972): Mathematics as an

Educational Task, z hlediska vztahu matematiky a reálného světa.

Na závěr se vrátíme do minulosti didaktiky matematiky ke knize Klein, F. (1908):

Elementary Mathematics from an Advanced Standpoint.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: prof. RNDr. Ladislav Kvasz, DSc., Dr. (14.09.2020)

Dvoutřetinová účast a vypracování referátu na některé z probíraných témat.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK