PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy speciální pedagogiky - OKBZ1S004A
Anglický název: Special Education - Basics
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 5 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
Prerekvizity : OKBZ1P003A
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (04.10.2019)
Cílem výuky v předmětu je vytvořit soubor systémových poznatků o žácích se speciálními vzdělávacími potřebami, charakterizovat výchovné a edukační souvislosti práce s žákem se zdravotním postižením a sociálním znevýhodněním. Studentům bude podrobně představena problematika cílových skupin speciální pedagogiky: dětí a žáků s tělesným, zrakovým, sluchovým a mentálním postižením, s narušenou komunikační schopností, se specifickými poruchami učení a chování, s kombinovaným postižením aj. minorit. Budou rovněž seznámeni se základní nabídkou speciálně pedagogické podpory v rámci společného vzdělávání a s aktuální úlohou speciálně pedagogických center a soustavy speciálně pedagogických výchovně vzdělávacích zařízení v ČR. Témata: 1.Konstituování a rozvoj speciální pedagogiky jako vědního oboru s jeho interdisciplinárními vazbami. 2.Člověk s postižením a jeho speciální potřeby s důrazem na tradiční a nově přiřazené cílové skupiny speciální pedagogiky. 3.Reflexe vztahu společnosti k lidem s postižením a znevýhodněním, periodizace péče o osoby s postižením. 4.Koncept speciálních vzdělávacích potřeb v současné koncepci podpory dětí a žáků s postižením/se znevýhodněním v českém vzdělávacím systému. Trendy v zahraničí. 5.Dítě/ žák v systému podpůrných opatření katalogy SVP a zákl. principy pedagogické práce s žákem se SVP.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (06.12.2023)

Student dokáže identifikovat diferenciované vzdělávací přístupy a metody pro různé cílové skupiny žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, s ohledem na jejich individuální schopnosti, potřeby a styly učení. Student projevuje schopnost efektivní komunikace s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich rodinami, včetně schopnosti vytvářet pozitivní vztahy, naslouchat a jasně vyjadřovat pedagogické cíle. Student rozumí důležitosti interdisciplinární spolupráce se specialisty v oblasti zdravotní péče, psychologie a sociální práce pro poskytnutí komplexní podpory žákům se speciálními vzdělávacími potřebami.

Student má vhled a orientuje se v problematice vzdělávání děté a žáků s tělesným, zrakovým, sluchovým a mentálním postižením a narušenou komunikační schopností. Orientuje se v problematice dětí a žáků s poruchou autistického spektra.

Výstupy učení by měly reflektovat celkový cíl kurzu Základy speciální pedagogiky, tj. připravit studenty na kompetentní a citlivou práci s různými cílovými skupinami žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.

Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D. (14.09.2023)

Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 60 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 5 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 20 hodin

V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle.

Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (04.10.2019)

PELCOVÁ, N., KVĚTOŇOVÁ, L. Stejné a jiné ve filosofické a speciálněpedagogické reflexi. Inkluzivní škola. 1 vyd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019, ISBN 978-80-7603-036-7.

SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. 2. aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016, ISBN: 978-80-271-0095-8.

VALENTA, M. a kol.Přehled speciální pedagogiky.1.vydání, Praha: Portál, 2014,  ISBN 978-80-262-0602-6.

VALENTA, M. a kol.Slovník speciální pedagogiky.1.vydání, Praha: Portál, 2014,  ISBN 978-80-262-0937-9.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D. (14.09.2023)

Znalostní test

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK