PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Stres a strategie jeho zvládání - OKBZ1Q006B
Anglický název: Stress and coping strategies
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 5 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: Mgr. Anna Vozková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Anna Vozková, Ph.D.
Záměnnost : OPBZ1Q006B
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (28.08.2019)
Předmět seznamuje studenty a studentky s problematikou stresu, s jeho pozitivními a negativními efekty, s psychickými a fyzickými projevy stresu a s možnostmi, jak se nadměrnému stresu bránit. Zaměření předmětu bude pokrývat různé zdroje stresu, včetně studijního a pracovního. Předmět poskytne teoretické poznatky týkající se stresu a jeho zvládání, ale také příležitost k praktickým aktivitám, které vedou k uvědomění si vlastního stresu a nácviku efektivních copingových strategií. Předmět je tvořen třemi tematickými bloky poskytujícími teoretické poznatky ke klíčovým oblastem, k nimž jsou navázány tři prakticky orientované bloky. Studující budou v rámci předmětu číst doporučenou literaturu a plnit připravené úkoly podle daného harmonogramu tak, aby přímá setkání na seminářích mohla být věnována reflexím sebezkušenostních aktivit a diskusím teoreticko-empirických publikací. Témata teoretické části: 1. Stres, pozitivní a negativní efekty stresu, projevy stresu; 2. Stresory, specifika pracovního a studijního stresu; 3. Copingové strategie, pozitivní a negativní copingové strategie Témata sebezkušenostní části: 1. Osobní profil stresorů: Co mě stresuje?; 2. Osobní profil copingových strategií: Jak reaguji na stres?; 3. Posilování pozitivních copingových strategií.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (07.02.2024)
Celková časová zátěž studenta 60,0
Zakončení Z
Přímá výuka
Přednášky: 0
Cvičení: 1
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 60 minut
Samostudium literatury (za semestr) 10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 15 hodin
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (28.08.2019)

PRAŠKO, Ján; PRAŠKOVÁ, Hana. Proti stresu krok za krokem: aneb jak získat klid a odolnost vůči nepohodě. Grada Publishing, 2001.

CUNGI, Charly. Jak zvládat stres: Metody a praktická cvičení. Praha. Portál, 2001, 208.

KOHOUTEK, Rudolf; ŘEHULKA, Evžen. Stresory učitelů základních a středních škol v České republice (zejména stresory způsobené učitelům žáky). Škola a zdraví, 2011, 21: 105-117.

MLČÁK, Zdeněk. K teoretickému paradigmatu psychické zátěže učitelů. Pedagogická orientace, 2017, 10.3: 12-24.

AUSTIN, Vicky; SHAH, Surya; MUNCER, Steven. Teacher stress and coping strategies used to reduce stress. Occupational therapy international, 2005, 12.2: 63-80.

SMETÁČKOVÁ, Irena; VIKTOROVÁ, Ida; ŠTECH, Stanislav; PAVLAS-MARTANOVÁ, Veronika; PÁCHOVÁ, Anna; FRANCOVÁ, Veronika; PTÁČEK, Radek. Vztah syndromu vyhoření, copingových strategií a self-efficacy mezi vyučujícími na českých základních školách. Československá psychologie, 2009, 63.4: 386-401.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Anna Vozková, Ph.D. (07.02.2024)

1. ÚVOD DO TÉMATU STRESU:

  • Základní teorie vztahující se ke stresu
  • Pozitivní a negativní efekty stresu
  • Typy stresorů
  • Projevy stresu, fungování jedince pod zvýšenou stresovou zátěží

2. COPINGOVÉ STRATEGIE 

  • Typy copingových strategií a jejich dělení 
  • Výběr copingové strategie 
  • Prokrastinace

3. POSILOVÁNÍ POZITIVNÍCH COPINGOVÝCH STRATEGIÍ 

  • Psychohygiena 
  • Sociální opora 
  • Podpora psychického zdraví
  • Nácvik relaxačních a dalších technik 
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (28.08.2019)

Zápočet bude udělen na základě docházky (tolerance jedné absence), kvalitní splnění všech úkolů (a jejich odevzdání prostřednictvím Moodlu) a aktivní účasti na semináři.

Studijní opory
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (28.08.2019)

Studijní opory jsou k dispozici v kurzu Moodle - https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7816

Kurz je strukturován podle tematických bloků (viz anotace). Ke každému bloku je k dispozici základní povinná a doporučená literatura a aplikační úkoly. Studující se připravují na jednotlivá setkání prostřednictvím instrukcí a materiálů v Moodlu. V jeho prostředí rovněž odevzdávají písemné úkoly a poskytují zpětné vazby ostatním.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK