PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Metakognitivní schopnosti a jejich rozvíjení - OKBZ1Q005B
Anglický název: Metacognitive skills and its enhancement
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 5 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Anna Páchová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Anna Páchová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (01.09.2019)
Cílem kurzu je seznámit studující s kognitivní a s metakognitivní složkou lidského myšlení a s možnostmi jejich rozvíjení. Důraz bude kladen na osobní zisk studujících, tedy na to, aby naučené dokázali využít v rámci svého vlastního vzdělávání. V rámci kurzu si studenti sami vyzkouší některé z nástrojů, které jsou užívány ke kognitivnímu a metakognitivnímu tréninku. Kurz je tvořen třemi bloky. 1. Kognitivní a metakognitivní funkce V rámci tohoto bloku se studující seznámí se základními pojmy související s danou oblastí. Dále se budeme zabývat klasifikaci kognitivních funkcí a metakognitivních komponent. Podrobněji se pak budeme věnovat vybraným funkcím a komponentám – zejména paměti a metakognitivní regulaci. 2. Možnosti rozvoje kognitivních a metakognitivních funkcí V rámci druhého bloku se budeme zabývat možnostmi rozvoje jak kognitivních, tak metakognitivních funkcí, přičemž se blíže zaměříme na rozdíly mezi oběma přístupy. Věnovat se budeme také východiskům a efektivitou. 3. Představení vybraných tréninkových programů V závěrečném bloku si podrobněji představíme vybrané tréninkové programy (WM Campaign, FIE a Cogmed). V rámci programu WM Campaign navíc studující získají vlastní unikátní přístupový kód a budou si tedy moci projít celým tréninkovým programem.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Anna Páchová, Ph.D. (25.01.2024)

Cílem kurzu je seznámit studující s kognitivní a s metakognitivní složkou lidského myšlení a s možnostmi jejich rozvíjení. Důraz bude kladen na osobní zisk studujících, tedy na to, aby naučené dokázali využít v rámci svého vlastního vzdělávání.

Výsledky učení:

  • Definovat pojem kognitivní a metakognitivní funkce a vysvětlit rozdíly mezi nimi.
  • Vyjmenovat základní kognitivní funkce. 
  • Diskutivat problmetiku rozdíleného vnímání reality. 
  • Vyjmenovat typy paměti. 
  • Diskutovat zkušnost s vlastním tréninkem paměti. 
  • Uvést možnosti rozvoje pracovní paměti u dětí včetně konkrétních odkazů. 
  • Porovnat kognitivní a metakognitivní trénink. 
  • Diskutovat výhody počtačového tréninku vs. tréninku tižka papír. 
  • Navrhnout myšlenkovu mapu kognice a metaokgnice. 
  • Uvést příklady rozvoje metakognitivních funkcí.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (07.02.2024)
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) 5 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 0 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 5 hodin
 
Plnění předmětu  
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 20 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (01.09.2019)

JAEGGI, S. M., BUSCHKUEHL, M., JONIDES, J., & PERRIG, W. J. Improving fluid intelligence with training on working memory. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America. 2008, 105(19), 6829–6833.

KLINBERG, T., FERNELL, E., OLESEN, P. J., JOHNSON, M., GUSTAFFSON, P., DAHLSTRÖM, K., … WESTERBERG, H. Computerized training of working memory in children with ADHD--a randomized, controlled trial. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry. 2005, 44(2), 177–186.

KRYKORKOVÁ, H., CHVÁL, M. Rozvoj metakognice–cesta k hodnotnějšímu poznání. Pedagogika. 2001. 51(2), 185-196.

LOKAJÍČKOVÁ, V. Metakognice–vymezení pojmu a jeho uchopení v kontextu výuky. Pedagogika. 2014, 64(3), 287-306.

MÁLKOVÁ, G. Co (ne) dokáže instrumentální obohacování Reuvena Feuersteina. Československá psychologie. 2006, 50(6), 543.

PÁCHOVÁ, A., ŠTUMPF, O. Paměť příliš podceňovaná. In M. Dolejš & M. Charvát, et al., PhD Existence II česko-slovenská psychologická konference (nejen) pro doktorandy a o doktorandech (s. 100-109).  Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3037-9

PÁCHOVÁ, A. Vliv tréninku pracovní paměti na oblast vyšších poznávacích procesů. In V. Ježková  (Ed.) Kvalita ve vzdělávání, XX. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu  (428-441). Praha: UK Praha, 2012.

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (01.09.2019)

Metody podpory distančního studia

Kurz Moodle. Kurz bude strukturován podle tematických bloků (viz sylabus). Ke každému bloku bude k dispozici literatura a úkoly. 

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Anna Páchová, Ph.D. (04.02.2024)

Kurz je tvořen třemi bloky.

1. Kognitivní a metakognitivní funkce
V rámci tohoto bloku se studující seznámí se základními pojmy související s danou oblastí. Dále se budeme zabývat klasifikaci kognitivních funkcí a metakognitivních komponent. Podrobněji se pak budeme věnovat vybraným funkcím a komponentám – zejména paměti a metakognitivní regulaci.

2. Možnosti rozvoje kognitivních a metakognitivních funkcí
V rámci druhého bloku se budeme zabývat možnostmi rozvoje jak kognitivních, tak metakognitivních funkcí, přičemž se blíže zaměříme na rozdíly mezi oběma přístupy. Věnovat se budeme také východiskům a efektivitou.

3. Představení vybraných tréninkových programů
V závěrečném bloku si podrobněji představíme vybrané tréninkové programy (WM Campaign, FIE a Cogmed). V rámci programu WM Campaign navíc studující získají vlastní unikátní přístupový kód a budou si tedy moci projít celým tréninkovým programem.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Anna Páchová, Ph.D. (25.01.2024)

Docházka, absolvování kognitivně tréninkového programu, splění všech úkolů v moodlu 

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Anna Páchová, Ph.D. (25.01.2024)

Viz Moodle, Kurz s názvem Metakognitivní schopnosti a jejich rozvíjení - dálkaří

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15400

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK