PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Efektivní učení - OKBZ1P008B
Anglický název: Effective Learning
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 5 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
Vyučující: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Radka High, Ph.D. (14.09.2021)
Předmět seznamuje s výzkumně ověřenými principy efektivního učení. Nabízí současný pohled na problematiku učební, přináší odborně zdůvodněné techniky zlepšování procesu učení. Studující jsou vedeni k využívání technik efektivního učení ve své roli studenta vysoké školy i budoucího pedagoga.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (17.01.2024)

Studující vysvětlí strukturu paměti a příčiny zapomínání, uvedou příklady, jak zlepšit proces porozumění a zapamatování, vysvětlí individuální rozdíly v procesu učení a poznávání. Využívají vybrané techniky efektivního učení ve své vlastní studijní činnosti, objasní související odborná zdůvodnění.

Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (09.01.2024)

Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 60 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 30 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 30 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 12 hodin. Příprava na zápočet 12 hodin.

Literatura
Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (12.09.2023)

Brown, P. C., Roediger, H. L., & McDaniel, M. A. (2017). Nauč se to!: jak se s pomocí vědy efektivněji učit a více si pamatovat. V Brně: Jan Melvil Publishing.
Buzan, T., & Buzan, B. (2012). Myšlenkové mapy: probuďte svou kreativitu, zlepšete svou paměť, změňte svůj život (2. vyd.). Brno: BizBooks.
Češková, T. (2016). Výukové situace rozvíjející kompetenci k řešení problémů: teoretický model jako východisko pro jejich analýzu. Pedagogika66(5), 530-548.
Krengel, M. (2015). Tajemství efektivního učení: dvakrát lepší výsledky s polovičním úsilím. Praha: Grada Publishing.
Ludwig, P. (2013). Konec prokrastinace: [jak přestat odkládat a začít žít naplno]. V Brně: Jan Melvil.
Medina, J. (2012). Pravidla mozku: nejnovější vědecké poznatky pro úspěch v práci, doma i ve škole. Brno: BizBooks.
Národní ústav pro vzdělávání: Rámcové vzdělávací programy [Online]. (2019). Retrieved from http://www.nuv.cz/t/rvp
Reinhaus, D. (2013). Techniky učení: jak se snadněji učit a více si pamatovat (2. vyd.). Praha: Grada.
Schunk, D. H. (2012). Learning theories: an educational perspective (6th ed). Boston: Pearson.
Škoda, J., & Doulík, P. (2011). Psychodidaktika: metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada.

Sylabus
Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (17.01.2024)

1. Efektivní učení: odborná východiska a informační zdroje.
2. Studijní dovednosti, jejich diagnostika a význam pro učení.
3. Pozornost a paměť, důsledky pro učení, trénink pozornosti a paměti.
4. Myšlenkové schéma a předorientace v obsahu, vytváření myšlenkových reprezentací.
5. Multisenzorické učení: výzkumy, význam, příklady.
6. Zkušenostní učení: teoretické modely a jejich kritika, aplikace v praxi.
7. Prostředky pro zapamatování a vybavování informací. Techniky pořizování poznámek ve výuce. Vizualizace obsahu učiva.
8. Motivace v učení, atribuční teorie a mindset, aplikace v praxi.
9. Psychohygiena učení, prokrastinace a time management.
10. Analýza klíčových kompetencí rámcových vzdělávacích programů z hlediska principů efektivního učení.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (09.01.2024)

Podmínkou udělení zápočtu je aktivní účast na seminářích, průběžné plnění úkolů v e-learningu a prezentace závěrečné seminární práce.

Studijní opory
Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (12.09.2023)

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=8013

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK