PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Inkluzivní pedagogika - OKBZ0P106A
Anglický název: Inclusive education
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 4 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Vysvětlení: Nezapisují studenti oboru Pedagogika.
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Neslučitelnost : OKBQ2P101A, OKBQ2P109A, OKBS1S101A
Prerekvizity : OKBZ0O112A
Záměnnost : OKBQ2P109A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Tereza Hradilová, Ph.D. (25.09.2020)
Výuka předmětu zahrnuje témata související s principy, metodami a postupy práce s žáky a s celými třídami /žákovskými skupinami ve společném vzdělávání. Studenti si osvojí související aktuální legislativní předpisy v tuzemsku, získají orientaci v současných podmínkách inkluzivního vzdělávání. Budou seznámeni s katalogy podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a s možnostmi jejich aplikací v praxi. Katalogy podpůrných opatření jsou k dispozici k volnému nahlédnutí zde: http://katalogpo.upol.cz/
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Tereza Hradilová, Ph.D. (29.01.2023)

 

ADAMUS P. Metodika hodnocení kvality inkluzivní školy. Evaluační nástroj hodnocení kvality inkl. školy. Slezská univerzita v Opavě, 2015, ISBN 978- 80- 7510- 190 -7. 

Doporučujeme prostudovat stránky Systémové podpory inkluzivního vzdělávání v ČR: http://www.inkluze.upol.cz/portal/tag/katalog-podpurnych-opatreni/

HÁJKOVÁ V., STRNADOVÁ I: Inkluzivní vzdělávání: Teorie a praxe. Praha Grada Publishing.2009 ISBN 978-80-247-3070-7.

KENDÍKOVÁ, Jitka. Vademecum asistenta pedagoga. 2. vydání. V Praze: Pasparta, 2020. ISBN 978-80-88290-50-6.

KOL.AUTORŮ. Katalog podpůrných opatření, Obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, 160 s. ISBN 978-80-244-4654-7. 

ZILCHER, Ladislav a Zdeněk SVOBODA. Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada, 2019. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0789-6.

 

 

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Tereza Hradilová, Ph.D. (29.01.2023)

Výuka  bude věnována klíčovým tématům a doplněny jejich diskuzí a reflexí:

1. Integrace/ inkluze ve vzdělávání – terminologie, definice, praktické nastavení
2. Heterogenita žáků – výzva současné škole (výuka žáků rozdílných schopností a předpokladů, kultura a politika
školy, komunitní škola, nástroje evaluace inkluzivní praxe školy), pojetí diverzity žáků v inkluzivním vzdělávání,
inkluzivní design výuky
3. Katalogy podpůrných opatření pro práci s žáky v inkluzivní školní praxi
4. Legislativní opora inkluzivního vzdělávání žáků
5. Personální zajištění inkluzivní praxe (asistent pedagoga, koordinátor inkluze, pracovníci školního poradenského  pracoviště)

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Tereza Hradilová, Ph.D. (29.01.2023)
Písemná reflexe kvality inkluzivní praxe vybrané školy (ZŠ nebo SŠ), popř. zpracování návrhu inkluzivních a podpůrných opatření u vybrané skupiny žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Přesné zadání úkolu a jeho výběr proběhne v rámci první výuky. 
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK