PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy didaktiky - OKBZ0P105A
Anglický název: Foundations of General Didactics
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (200)
letní:neurčen / neurčen (200)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Vysvětlení: Nezapisují studenti oboru Pedagogika.
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
Vyučující: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
Neslučitelnost : OKBQ2P101A, OKBQ2P118A
Záměnnost : OKBQ2P118A, OPBZ0P105A
Anotace
Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (11.09.2019)
Předmět je úvodním vstupem do teorie výuky, představuje základní terminologický aparát, orientaci v kurikulárním kontextu a rámec pro uvažování v oborových didaktikách. Vede studující k odbornému popisu výukových situací a k porozumění výukovým metodám. Vytváří předpoklady pro navazující didaktické předměty, které budou zaměřené na analýzu modelů strategického vyučování a na plánování a evaluaci výuky.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (11.09.2019)

Studující se orientuje ve struktuře národního a školního kurikula na 2. stupni ZŠ a SŠ. Vhodně použije základní didaktickou terminologii k popisu výukové situace. Vysvětlí způsob a podmínky realizace vybraných výukových strategií, uvede odborné důvody pro jejich využívání.

Deskriptory
Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (02.10.2020)

V souvislosti se zavedením mimořádných opatření bude výuka probíhat dle rozvrhu v prostředí Zoom. Konkrétní odkaz bude všem zapsaným studentům zaslán nejpozději den před výukou.
Prezentace, literatura ke studiu, úkoly k vypracování a další informace budou k dispozici v Moodlu, přihlašovací údaje dostanou studenti před prvním setkáním.
Požadavky na ukončení předmětu zůstávají stejné, mění se pouze forma výuky.

Literatura
Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (11.09.2019)

Základní literatura:

Národní ústav pro vzdělávání: Rámcové vzdělávací programy [Online]. (2019). Retrieved from http://www.nuv.cz/t/rvp

Petty, G. (2013). Moderní vyučování (6., rozš. a přeprac. vyd.). Praha: Portál.

Zormanová, L. (2014). Obecná didaktika: pro studium a praxi. Praha: Grada.

Doporučená literatura:

Buzan, T., & Buzan, B. (2012). Myšlenkové mapy: probuďte svou kreativitu, zlepšete svou paměť, změňte svůj život (2. vyd.). Brno: BizBooks.

Ginnis, P. ([2017]). Efektivní výukové nástroje pro učitele: strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka. Praha: EDUkační LABoratoř.

Kalhous, Z., & Obst, O. (2009). Školní didaktika (Vyd. 2.). Praha: Portál.

Vališová, A., Kasíková, H., & Bureš, M. (2011). Pedagogika pro učitele (2., rozš. a aktualiz. vyd). Praha: Grada.

Wiliam, D., & Leahy, S. (2016). Zavádění formativního hodnocení: praktické techniky pro základní a střední školy. Praha: EDUkační LABoratoř.

Sylabus
Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (11.09.2019)

1.    Vymezení didaktiky, základní terminologie a metody zkoumání, literatura a další zdroje informací.

2.    Styly učení a poznávání, jejich význam pro učitele a žáky.

3.    Pozornost a paměť. Důsledky pro strukturu a fáze vyučovací hodiny.

4.    Vyučování založené na evidenci, efektivní výukové strategie. Tradiční didaktické zásady.

5.    Motivování žáků ve výuce, chvála a kritika, zajišťování prostředí pro učení.

6.    Klasifikace organizačních forem výuky. Metody výuky.

7.    Komunikace ve výuce, techniky dialogické výuky. Výklad. 

8.    Řízení samostatné práce žáků. Kooperativní výuka a její realizace, složení skupin, komunikace ve skupině.

9.    Hodnocení výsledků učení žáků. Průběžná zpětná vazba, formativní hodnocení.

10.  Materiální a nemateriální didaktické prostředky, ICT ve výuce. Grafické reprezentace učiva. 

11.  Systém a struktura  kurikulárních dokumentů v ČR. Vzdělávací obsah, učivo, očekávané výstupy. Klíčové kompetence, průřezová témata v kurikulu základní a střední školy.

12.  Výukový obsah, didaktická transformace učiva. Učebnice, jejich druhy a parametry, další výukové materiály.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Radka High, Ph.D. (14.09.2021)

Podmínkou zakončení předmětu je absolvování písemného testu na min. 50 bodů ze 100.

Test obsahuje uzavřené a otevřené otázky, týkající se témat v rozsahu přednášek a základní odborné literatury. Test ověřuje splnění cíle předmětu, tj. zejména znalosti a porozumění vybraným didaktickým kategoriím, orientaci v kontextu kurikula na 2. stupni ZŠ a SŠ, porozumění výukovým metodám a strategiím, schopnosti odborného zdůvodňování.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK