PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Sociální pedagogika - OKBZ0P103A
Anglický název: Social Pedagogy
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (200)
letní:neurčen / neurčen (200)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Vysvětlení: Nezapisují studenti oboru Pedagogika.
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
Neslučitelnost : OKBQ2P101A, OKBQ2P112A
Záměnnost : OKBQ2P112A, OPBZ0P103A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (08.08.2018)
Anotace: Předmět seznamuje studenty se současným pojetím sociální pedagogiky u nás a ve světě. Nabízí studentům různé pohledy na problematiku výchovy, zejména na její sociální souvislosti. Pozornost je věnována sociální výchově, pedagogice prostředí, problematice sociálních deviací, oblasti práce s rizikovými a sociálně znevýhodněnými skupinami. Kurz představuje studentům významné osobnosti sociální pedagogiky, analyzuje jejich sociální a vychovatelskou činnost.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (08.08.2018)

Primárním cílem předmětu je zvýšení sociální kompetence budoucích pedagogických pracovníků, získání vědomostí a dovedností, které mohou absolventi uplatnit v praxi v oblasti preventivního působení. Sekundárním cílem je ukázat studentům, v jakých oblastech školního života lze uplatňovat poznatky sociální pedagogiky

Deskriptory
Poslední úprava: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (17.02.2022)

Kromě povinné literatury a látky, která zazní v rámci přednášek, můžete studovat z materiálů uložených v MOODLU. Předmět „Sociální pedagogika“ najdete pod názvem SOPE2022. Zápisový klíč je sope2022. Skripta „Nárys sociální pedagogiky“ máte k dispozici v SISu i na mém webu (ikonka Studijní texty, heslo Comenius) : https://alya.cdsw.cz/bendls/

Vážené kolegyně, vážení kolegové,

předmět „Sociální pedagogika“ spadá do tzv. grupíkové skupiny. Ve Vašem případě to znamená, že ho budete plnit individuálně podle pokynů uvedených v SISu.

Zkouška proběhne distanční formou, a to prostřednictvím tzv. open-book testu s otevřenými položkami - bodování: 30-26 bodů (1), 25-21 bodů (2), 20-16 bodů (3).

Test bude probíhat on-line v prostředí Moodle a bude časově omezen (60 minut). Bude se jednat o tzv. open-book test. Znamená to, že budete moci při jeho psaní používat studijní materiály, které jsem Vám poskytl, nebo jakékoli jiné zdroje. Bude však nutné prokázat orientaci v dané problematice. Nebude stačit vložení memorovaných nebo „vygooglených“ faktů. Je nepřípustné stahovat doslovné pasáže z internetu, doslovně opisovat pasáže z knížek (skript, publikací) a vkládat je do kolonky u příslušné položky.

Test bude zpřístupněn pro přihlášené v Moodlu na adrese: https://dl3.cuni.cz/course/view.php?id=143

Klíč k přístupu k testům: zašlu Vám před zkouškovým obdobím

Ke zkoušce si nastudujte příslušnou povinnou literaturu, do které spadají i předtočené přednášky, které najdete na mých webových stránkách: https://alya.cdsw.cz/bendls/

Můžete rovněž studovat z materiálů uložených v MOODLU (https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2153). Předmět „Sociální pedagogika“ najdete pod názvem SOPE2022. Zápisový klíč je sope2022. Skripta „Nárys sociální pedagogiky“ máte k dispozici v SISu i na mém webu (zde heslo: Comenius): https://alya.cdsw.cz/bendls/

Součástí výuky, resp. přípravy ke zkoušce, je sledování dvoudílného filmu o Donu Boscovi. Film „Don Bosco“ najdete např. na těchto adresách:

1. díl:
https://gloria.tv/post/opnoafQEyGMX3j4V1PyUCDMsG
2. díl:
https://gloria.tv/post/7k8tYMD3jSuH1JSmLmCWhPi6u

Zde jsou úkoly k pozorování, resp. věci, kterých si máte při sledování filmu všímat a dělat si k nim poznámky:


• Všímejte si momentů, které se úzce dotýkají problematiky autority. Snažte se zachytit (popsat) situaci týkající se autority, popř. výrok (citace, parafráze), který se problematiky autority úzce dotýká.
• Co to byla oratoř? V jakých významech se tento pojem používal?
• Jaké metody výchovy používal Don Bosco?
• Jaké podmínky (oproti dnešním vychovatelům) usnadňovaly/ulehčovaly Donu Boscovi vychovatelskou práci? Jinými slovy, v čem to měl Don Bosco oproti dnešním vychovatelům jednodušší?
• V čem se Don Bosco po vychovatelské/pedagogické stránce lišil od A. S. Makarenka?

• V čem se oba pedagogové naopak shodovali?

Po zhlédnutí filmu a vypracování poznámek (úkoly k pozorování) si, prosím, prostudujte mé komentáře a poznámky k filmu, které máte k dispozici na mém webu ve formě předtočených přednášek. Ty obsahují rovněž doplňky k filmu o další informace, které se týkají problematiky sociální pedagogiky. Toto vše je součástí učiva.

Seznam předtočených přednášek, které jsou povinnou součástí přípravy ke zkoušce: https://alya.cdsw.cz/bendls/

 

č. 22: SOPE_29_3_2021_Sum

č. 23: SOPE_5_4_2021_Plu

č. 24: SOPE_12_4_2021_Stu

č. 25: SOPE_19_4_2021_Heb

 

S pozdravem a přáním pevného zdraví

Stanislav Bendl

 

 

Literatura -
Poslední úprava: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (08.08.2018)

Literatura:
 1. BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Aktualizované a doplněné vydání. Praha : Triton, 2011.
 2. BENDL, S. Školní kázeň v teorii a praxi. Praha : Triton, 2011.
 3. BENDL, S. Nárys sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2014.
 4. BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru. Praha : Grada, 2015.
 5. BENDL, S. Základy sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2016.
 6. HOPF,A. Sociální pedagogika pro učitele. Praha : PedF UK, 2001.
 7. HRONCOVÁ, J.; EMMEROVÁ, I.; KRAUS, B. a kol. K dejinám sociálnej pedagogiky v Európe. Ústí nad Labem : PedF UJEP, 2008.
 8. JŮVA, Vladimír sen. & jun. Stručné dějiny pedagogiky. 6. vyd. Brno: Paido, 2007.
 9. KLAPILOVÁ,S. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc : UP, 1996.
10. KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha : Portál, 2008.
11. PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha : Grada, 2012.
12. PRŮCHA,J. Multikulturní výchova. Praha : ISV, 2001.
13. ŠPIČÁK,J. Prostředí z pohledu sociální pedagogiky. Olomouc : UP, 1993.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (04.10.2021)

Požadavky ze zkoušce:

• prostudovaná doporučená odborná literatura,
• povinně je třeba prostudovat učební text/skripta (bude předmětem ověřování):

BENDL, S. Nárys sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2014.

• povinně je třeba prostudovat kapitolu z učebního textu (bude předmětem ověřování):

BENDL, S. Základy sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2016, s. 51-111.
• povinně je třeba rovněž prostudovat kapitolu z učebnice (bude předmětem ověřování):
BENDL, S. Prostředí, které formuje. In BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru. Praha : Grada, 2015, s. 70-81
• zkouška proběhne distanční formou, a to prostřednictvím tzv. open-book testu s otevřenými položkami - bodování: 30-26 bodů (1), 25-21 bodů (2), 20-16 bodů (3).

• studující má na splnění podmínek zkoušky celkem tři pokusy, z toho dva opravné,

• obsahem testu bude učivo prezentované na přednáškách a informace obsažené ve výše uvedených publikacích (Bendl 2014, 2015, 2016).

 

 

 

Sylabus -
Poslední úprava: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (08.08.2018)

Sylabus:

                               historický vývoj sociální pedagogiky,

                               významné osobnosti sociální pedagogiky (A.S.Makarenko, Don Bosco)

                               vztah sociální pedagogiky k jiným disciplinám,

                               cíl, předmět, definice, pracovní pole sociální pedagogiky,

                               funkce a úkoly sociální pedagogiky,

                               pojetí sociální pedagogiky,

                               prostředí a výchova,

                               rizikové chování a školní kázeň,

                               multikulturní výchova a interkulturní vzdělávání.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (17.02.2022)

Vážené kolegyně, vážení kolegové,

předmět „Sociální pedagogika“ spadá do tzv. grupíkové skupiny. Ve Vašem případě to znamená, že ho budete plnit individuálně podle pokynů uvedených v SISu.

 

Zkouška proběhne distanční formou, a to prostřednictvím tzv. open-book testu s otevřenými položkami - bodování: 30-26 bodů (1), 25-21 bodů (2), 20-16 bodů (3).

Test bude probíhat on-line v prostředí Moodle a bude časově omezen (60 minut). Bude se jednat o tzv. open-book test. Znamená to, že budete moci při jeho psaní používat studijní materiály, které jsem Vám poskytl, nebo jakékoli jiné zdroje. Bude však nutné prokázat orientaci v dané problematice. Nebude stačit vložení memorovaných nebo „vygooglených“ faktů. Je nepřípustné stahovat doslovné pasáže z internetu, doslovně opisovat pasáže z knížek (skript, publikací) a vkládat je do kolonky u příslušné položky.

Test bude zpřístupněn pro přihlášené v Moodlu na adrese: https://dl3.cuni.cz/course/view.php?id=143

Klíč k přístupu k testům: zašlu Vám před zkouškovým obdobím

Ke zkoušce si nastudujte příslušnou povinnou literaturu, do které spadají i předtočené přednášky, které najdete na mých webových stránkách: https://alya.cdsw.cz/bendls/

Můžete rovněž studovat z materiálů uložených v MOODLU (https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2153). Předmět „Sociální pedagogika“ najdete pod názvem SOPE2022. Zápisový klíč je sope2022. Skripta „Nárys sociální pedagogiky“ máte k dispozici v SISu i na mém webu (zde heslo: Comenius): https://alya.cdsw.cz/bendls/

Součástí výuky, resp. přípravy ke zkoušce, je sledování dvoudílného filmu o Donu Boscovi. Film „Don Bosco“ najdete např. na těchto adresách:

1. díl:
https://gloria.tv/post/opnoafQEyGMX3j4V1PyUCDMsG
2. díl:
https://gloria.tv/post/7k8tYMD3jSuH1JSmLmCWhPi6u

Zde jsou úkoly k pozorování, resp. věci, kterých si máte při sledování filmu všímat a dělat si k nim poznámky:


• Všímejte si momentů, které se úzce dotýkají problematiky autority. Snažte se zachytit (popsat) situaci týkající se autority, popř. výrok (citace, parafráze), který se problematiky autority úzce dotýká.
• Co to byla oratoř? V jakých významech se tento pojem používal?
• Jaké metody výchovy používal Don Bosco?
• Jaké podmínky (oproti dnešním vychovatelům) usnadňovaly/ulehčovaly Donu Boscovi vychovatelskou práci? Jinými slovy, v čem to měl Don Bosco oproti dnešním vychovatelům jednodušší?
• V čem se Don Bosco po vychovatelské/pedagogické stránce lišil od A. S. Makarenka?

• V čem se oba pedagogové naopak shodovali?

Po zhlédnutí filmu a vypracování poznámek (úkoly k pozorování) si, prosím, prostudujte mé komentáře a poznámky k filmu, které máte k dispozici na mém webu ve formě předtočených přednášek. Ty obsahují rovněž doplňky k filmu o další informace, které se týkají problematiky sociální pedagogiky. Toto vše je součástí učiva.

Seznam předtočených přednášek, které jsou povinnou součástí přípravy ke zkoušce: https://alya.cdsw.cz/bendls/

 

č. 22: SOPE_29_3_2021_Sum

č. 23: SOPE_5_4_2021_Plu

č. 24: SOPE_12_4_2021_Stu

č. 25: SOPE_19_4_2021_Heb

 

S pozdravem a přáním pevného zdraví

Stanislav Bendl

Studijní opory
Poslední úprava: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (28.09.2021)

Nárys sociální pedagogiky

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK