PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Člověk v současné společnosti – úvod do filozofického diskurzu - OKBZ0O112A
Anglický název: Man in Contemporary Society - An Introduction to Philosophical Discourse
Zajišťuje: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (6)
letní:neurčen / neurčen (6)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Další informace: http://tento předmět zajišťuje výuku pro OKBS10119A
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Záměnnost : OPBZ0O112A
Je prerekvizitou pro: OKBZ0P106A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Soubory Komentář Kdo přidal
stáhnout Uvod_do_filosofie.pptx Uvedení - sine qua non doc. Mgr. David Rybák, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (02.02.2022)
Kdo je to člověk? Jaký je rozdíl mezi člověkem a lidstvím člověka? Jak je v rozhodnutí o lidství člověka spolurozhodnuto o smyslu výchovy a vzdělávání? Jak je lidství člověka určeno uvnitř evropské tradice? A jaká je nynější situace lidství člověka uvnitř proměny světa na planetu? To jsou otázky, které budou vést naše tázání v tomto předmětu. Během kursu by měl posluchač získat schopnost orientovat se v hlavních tématech, které před nás klade současná doba, na základě znalosti dnešních diskusí ve filosofii a dalších společenských vědách. V kursu se posluchač zároveň seznámí se základními idejemi evropské kultury ve vztahu k jejím myšlenkovým zdrojům.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (02.02.2022)

Student porozumí problémům lidství člověka v rozličných aspektech: věda, výchova, tradice.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D. (22.11.2021)

Moodle předmětu:

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=11340#section-0

Literatura
Poslední úprava: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (02.02.2022)

David Rybák

Literatura:

HOGENOVÁ, Anna. Jsme rozhovorem. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2011. 150 s. ISBN 978-80-7290-526-3.

PEŠKOVÁ, Jaroslava a Ladislava SCHÜCKOVÁ. Já, člověk: jak dělat vědu o člověku dnes a zítra. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991. 270 s. ISBN 80-04-21766-4.

PLATÓN. Faidón. Překlad František Novotný. 6., opr. vyd. Praha: OIKOYMENH, 2005. 107 s. Platónovy dialogy; sv. 8. ISBN 80-7298-158-7.

PLATÓN. Euthydémos; Menón. Překlad František Novotný. 4., opr. vyd. Praha: OIKOYMENH, 2000. 129 s. Knihovna antické tradice; sv. 2. ISBN 80-86005-56-9.

NOVÁK, Aleš. Dělník, nadčlověk, smrtelník: tři podoby lidství ve filosofické antropologii. Praha: Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, 2006. 334 s. ISBN 80-239-8973-1.

RYBÁK, David. Étos a světy dějin. Praha: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2019. 195 s. ISBN 978-80-7603-015-2.

Michael Hauser

Základní literatura:

Kunzmann Peter, Burkhard Franz-Peter: Encyklopedický atlas filosofie. Praha 2001.

Petříček, Miroslav: Úvod do současné filosofie. Praha 1997.

Hauser, Michael: Prolegomena k filosofii současnosti. Praha 2007.

Hauser, Michael: Doba přechodu. Praha 2021.

Badiou, Alain: Manifest za filosofii a jiné texty. Praha 2014.

Machovec, Milan: Smysl lidské existence. Praha 2002.

Machovec, Milan: Filosofie tváří v tvář zániku. Brno 1998.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (02.02.2022)

Kurz David Rybáka: Zpracování referátu (2-3 s.) ke zvolenému textu, uvedenému v seznamu literatury.

Kurz Michaela Hausera:

Zkouška má formu písemné práce: 3-5 normostran.

Odevzdává se na moodle předmětu:

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=11340#section-0

Interpretace zvoleného textu; výklad pojmu; výklad myšlenek zvoleného autora nebo směru (nepište životopis autora). Uveďte prameny a odkazy. Výklad můžete propojit s úvahou, jak téma souvisí s tím, co znáte či co Vás zajímá.  Jako zdroj textů lze využít např.  https://sok.bz/ (vpravo nahoře Autoři a Témata). Zvolte autora či téma, které se nějakým způsobem vztahuje k problematice člověka v současné společnosti (nevolte Platóna, Aristotela, tyto autory volte pouze tehdy, pokud jasně prokážete, jak se vztahují k současné společnosti). Nevolte látku, která byla vyložená v kurzu.  Termín odevzdání 15.1.2022. Klasifikace proběhne po tomto datu. 

 

Sylabus
Poslední úprava: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (02.02.2022)

Kurz Davida Rybáka:

1. Člověk a lidství člověka - porozumění rozdílu

2. Člověk a vědy o člověku

3. Dějinné podoby odpovědi na otázku: kdo je člověk?

4. Jak k člověku nutně patří výchova a vzdělání?

5. Člověk a svět - jak patří svět k člověku?

6. Normální a anomální ve vzájemné konstituci

7. Evropa a lidství - co to znamená, být Evropanem?

8. Proměna člověka na lidský zdroj v manažerském diskursu

9. Vědomí času a jeho objektivace

10. Viditelné i skryté podoby odlidštění člověka

11. Posvátné a profánní

Kurz Michaela Hausera:

Nejprve se budeme věnovat charakteru současné společnosti v její dimenzi kulturní, politické a ekonomické. Seznámíme se s tím, co je to postmoderní kultura a s teoriemi "konce postmodernismu". Ohledně politické dimenze současné společnosti se zaměříme na koncepci liberální demokracie a na problematiku současného populismu. Ve vztahu k ekonomické dimenzi současné společnosti budeme probírat základní rysy neoliberalismu a otázku, jak charakterizovat dnešní kapitalismus v období krize neoliberalismu.

V další části kurzu se zaměříme na problematiku "člověka" v takto vymezené současné společnosti. Budeme se věnovat typologii vztahů mezi člověkem a určitou myšlenkou (ideou, ideálem, hodnotou) obecného významu, jako je vědecké poznání, politická svoboda a rovnost, umělecké dílo, láska nebo národ. Zde si uvedeme filosofickou koncepci generativního vztahu k "pravdě-události", vypracovanou současným myslitelem Alainem Badiou. Pro srovnání se seznámíme s koncepcí smyslu lidského života Milana Machovce a s "logoterapií" psychologa Viktora Frankla jako léčbou smyslem.

V poslední části kurzu se budeme věnovat evropskému humanismu, který vytváří nedogmatický a zároveň plodný vztah mezi člověk a určitou nadosobní ideou a tím rozvíjí rozumové, morální, citové a imaginativní možnosti lidské bytosti. Seznámíme se s dnešními diskusemi o "posthumanismu" a diferenci mezi člověkem a zvířetem či diferenci mezi člověkem a technologiemi. Ukážeme si myšlenkové bohatství evropského humanismu počínaje jeho kořeny v renesanci či křesťanství, přes osvícenský humanismus (Kant), až po moderní humanismus dvacátého století ("kritická teorie") a humanismus současný.

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (02.02.2022)

Kurz Davida Rybáka:  Zpracování referátu (2-3 s.) ke zvolenému textu, uvedenému v seznamu literatury.

Účast na kurzu nebo sledování probrané látky. Zkouška má podobu samostatné písemné práce. Ta se odevzdává prostřednictvím moodlu předmětu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK