PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vývojová biologie dítěte - OKBZ0B125C
Anglický název: Children developmental biology
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 4 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (20.06.2017)
Základní přehled vývoje a funkce jednotlivých orgánových soustav lidského těla. Důraz je kladen na stavbu, vývoj a růst kostí, proměny kostry během života a rozdíly ve stavbě mezi muži a ženami. Z dalších orgánových soustav se zaměříme především na systémy řízení růstu a funkce těla, hormonální a nervovou soustavu. Základní přehled vývoje dítěte a jeho schopností
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (20.06.2017)

Získat základní poznatky o stavbě těla a ontogenezi dítěte od narození do konce maturace.

 
Literatura
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (05.10.2017)

MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro učitele. Karolinum, Praha, 2008.

PŘÍVRATSKÝ, V. Biologie člověka pro posluchače oborového studia pedagogických fakult. Nakl. H + H, Praha 1993.

ŠMAHEL Z. Principy,teorie a metody auxologie. Karolinum, Praha 2001.

ULIASEK S.J., JOHNSTON F.E., PREECE M.A. The Cambridge Encyclopedia of Human Growth and Development. Cambridge University Press, Cambridge 1998.

ROKYTA R. Fyziologie. ISV nakladatelství, Praha 2000.

Ehler E, Přívratský V, Vančata V. (2010). Ontogeneze člověka s přihlédnutím k výuce žáků se specifickými vzdělávacími potřebami na ZŠ a SŠ. in Přívratský V, Teodoridis V, Vančata V. (eds.). Biologické a biosociální faktory ovlivňující integraci žáků a studentů se specifickými potřebami. pp 9-30, Unie Comenius, Praha, 2009, ISBN: 978-80-7290-425-9

Králík M., Čuta M. Ontogeneze člověka http://anthrop.sci.muni.cz/page.yhtml?id=451

ŠMAHEL Z. Principy,teorie a metody auxologie. Karolinum, Praha 2001.

 

Studijí opory

https://sites.google.com/site/vaclavvancata/vaclav-vancata-web

https://sites.google.com/site/docvancata/Lidsk-ontogeneze

https://sites.google.com/site/docvancataantomiecloveka/anatomie-a-morfologie-cloveka

Sylabus
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (20.06.2017)

Základní změny ve stavbě těla od novorozence po pubescenta.

Vývoj opěrně-pohybového systému člověka - vývoj a růst kostry, stavba kostry, funkce a stavba svalového systému – komplexnost osifikace, vývoje svalů a dozrávání nervového systému

Krev a kardiovaskulární systém - funkce a složení krve, tvorba krve, prenatální a postnatální složení krve, imunita, stavba a funkce srdce, převodní systém srdeční, fetální oběh

Dýchací systém - vývoj, stavba a funkce – vývoj dýchání u dětí, trávicí soustava - základní stavba a funkce, změny po porodu, kojení, složky potravy. Význam vývoje vylučovací a pohlavní soustavy - stavba a funkce, vývoj před narozením a po narození, možné poruchy a změny – možnosti prevence

Vývoj a základní stavba nervové soustavy a žlázách s vnitřní sekrecí - stavba, funkce a vývoj se zaměřením na CNS, řízení organismu, změny v průběhu dětství. Základní informace o hormonálním systému a hormonálním řízení růstu – funkce růstových hormonů, jejich poruchy a dopad na vývoj jedince

Vývoj motoriky a biologických předpokladů pro rozvoj učení a kognitivních schopností, problematika lehkých motorických poruch, mozkových disfunkcí a možná prevence

Prenatální vývoj: gametogeneze, oplodnění vajíčka, embryogeneze, fetální období

Vrozené vývojové vady: rozdělení dle příčiny, nejdůležitější faktory při vzniku VVV, geneticky podmíněné VVV, chromosomální aberace a poruchy pohlavních chromosomů, vliv prostředí na rozvoj VVV, prevence

Perinatální období: porod, poporodní adaptace, porodní komplikace, očkování, prenatální diagnostika

Postnatální předškolní: novorozenecké období, kojenecké období, batolecí období, mladší dětství, genetické aspekty postnatální růstu – prevence vývojových poruch u předškolních dětí – např. luxace, motorické disfunkce

Postnatální vývoj – pozdní dětství a pohlavní maturace, střední a pozdní dětství a období maturace, puberta, růstové a vývojové poruchy, vliv hormonů na růst a vývoj člověka

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (26.01.2018)

Předmět je ukončen zápočtem, součásti zápočtu jsou:

  • seminární práce
  • zápočtový test
  • Zápočet má jeden řádsný termín a dva termíny opravné.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK