PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pohyb a zdravý životní styl - OKBY4P052B
Anglický název: Movement and Halthy Lifestyle
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: 8 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jana Kočí, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Jana Kočí, Ph.D.
Mgr. Eva Nechlebová, Ph.D.
Prerekvizity : OKBY4P044A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (11.09.2023)
Předmět přináší vhled do teoretického zázemí pohybových aktivit u různých druhů zdravotních oslabení. Má motivační charakter pro hlubší studium dané problematiky, rozvíjí vztah k pohybovým aktivitám a sportu. Poskytuje základ pro výchovnou, lektorskou a poradenskou činnost v otázkách celoživotního provádění pohybových činností podporujících zdraví.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (11.09.2023)

Cílem předmětu je získat přehled a uvedení do teoretického zázemí pohybových aktivit u různých druhů oslabení v širších souvislostech filozofických, společenských i z hlediska životního stylu člověka jako jednotlivce.

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (11.09.2023)

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 135 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 25 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 19 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 15 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 17 hodin. Tvorba seminární práce 25 hodin. Příprava na klasifikovaný zápočet 25 hodin.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (11.09.2023)

Bartůňková S. (2014). Reakce a adaptace na zátěž. In PASTUCHA, D. a kol. Tělovýchovné lékařství. Vybrané kapitoly. Praha: Grada.

Csémy, L. (2005). Životní styl a zdraví českých školáků: z výsledků mezinárodní srovnávací studie Světové zdravotnické organizace The Health Behaviour in School-aged Children (HBSC). Praha : Psychiatrické centrum.

Havlínová, M. (2006). Program podpory zdraví ve škole: rukověť projektu Zdravá škola. Praha : Portál.

Hošková, B. (2012). Vademecum: zdravotní tělesná výchova (druhy oslabení). Praha: Karolinum.

Jansa, P. (2005). Sport a pohybové aktivity v životě české populace. Praha : UK, Fakulta tělesné výchovy a sportu.

Levitová, A. & Hošková, B. (2015). Zdravotně-kompenzační cvičení. Praha: Grada Publishing,

Machová, J. & Kubátová, D. (2015). Výchova ke zdraví. Praha: Grada.

Marcus, B.H. & Forsyth, L.H. (2010). Aktivního způsobu života: Motivace lidí k pohybovým aktivitám. Praha : Portál.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (11.09.2023)

Požadavky pro splnění klasifikovaného zápočtu:

-   účast na min. na 2 ze 3 setkání

-   v průběhu semestru: průběžné plnění úkolů v uvedených termínech.

-   úspěšné absolvování testu – úspěšnost min. v 75 %. Student/studentka bude připuštěna k písemnému testu pouze pokud budou splněny průběžně úkoly v Moodle a docházka.

Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Eva Nechlebová, Ph.D. (18.09.2023)

1) Sportovně pohybové aktivity ve vztahu ke zdraví a kvalitě života.
2) Úloha prevence a kompenzace. Pohyb a význam jeho kvality.
3) Základní pojmy z patologie, příčiny vzniku poruch hybného systému, základní typy poruch pohybového systému.
4) Význam včasného a soustavného rozvoje pohybových schopností v životě člověka.
5) Motivace dětí k pohybové aktivitě a sportovním činnostem.
6) Zdravotní aspekty pohybových aktivit v jednotlivých věkových údobích.
7) Složky vhodného pohybového režimu s preventivním účinkem. Vhodné intervenční cvičení
8) Rizika vzniku onemocnění (oběhových, metabolických aj.) u osob s nižší pohybovou aktivitou.
9) Zásady přípravy kondičních programů. Praktická cvičení
10) Problémy hypokinetického způsobu života, význam pohybových aktivit pro zdraví.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK