PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pedagogická praxe s reflektivním seminářem I - OKBV3P054A
Anglický název: Pedagogical practice with reflection I
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 9
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:44/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 44 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
Prerekvizity : OKBV3P046A
Je prerekvizitou pro: OKBV3P062A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (12.09.2023)
V předmětu Odborná pedagogická praxe se studenti zaměřují na rozvoj didaktických dovedností v oboru vychovatelství. Hlavní pozornost je věnována konkrétním ukázkám z praxe vychovatele v různých volnočasových zařízeních. Analyzovaná témata se budou dotýkat sdílení informací, zkušeností a materiálů pro zájmovou činnost. Praxe bude zaměřena také na reflektování vlastní pedagogické činnosti ve známém prostředí, současně umožní seznámení s odlišnými pracovišti a jejich specifiky. Úkolem pedagogické praxe je např. ověření modifikace vhodných metod. Součástí bude také seznámení s řízením pracoviště a zpracováváním povinné dokumentace a agendy pro tato zařízení.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (26.01.2024)
  1. Studující porovná svá pozorování z odlišných pracovišti vychovatele.
  2. Reflektuje svá pozorování na pracovním listu a analyzuje vedení programu zájmové činnosti podle kriterií.
  3. Formuluje cíle a metody volnočasové aktivity v přípravě na práci se skupinou.
  4. Reflektuje vlastní pedagogickou zkušenost.
  5. Fomuluje otázky k reflektivnímu rozhovoru studenta a hospitujícího nad pedagogickým deníkem (písemný rozbor na pracovním listu).
Deskriptory
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (16.10.2023)
Předmět má  9kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 270 hodinám. Přímá praxe 44 hodin a příprava 36 hodin, samostudium literatury (za celý semestr) 40 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 40 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 60 hodin. Seminární práce 50 hodin.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (23.01.2020)

Legislativa a oficiální dokumenty pro práci s dětmi v době mimo vyučování v jednotlivých typech a zařízeních.

Čapek, R. (2001). Pedagogická praxe pro studenty. Od hospitace k souvislé praxi. Hradec Králové: Gaudeamus.

Čapek, R. (2002). Pedagogická praxe pro studenty. Alternativní vyučovací hodiny teoreticky i prakticky. Hradec Králové: Gaudeamus.

Kepka, J. (2007). Pedagogická praxe. Plzeň: Západočeská univerzita.

Nelešovská, A., Svobodová, J. (2000). Pedagogická praxe. Praktická příručka určená studentům prezenčního studia oboru učitelství pro 1. st. ZŠ. Olomouc: Univerzita Palackého.

Podlahová, L. (1998). Pedagogická praxe. Průvodce pro současné studenty a budoucí učitele. Olomouc: Univerzita Palackého.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (16.10.2023)

Aktivní účast na praxích - nelze nahradit samostudiem. Deník praxe dle zadání jako podklad pro hodnocení.

V podmínkách distanční výuky bude předmět realizován kombinací on-line výuky a reflektovaných úkolů, které budou východiskem seminární práce.

On-line výuka v ZOOM, aktuální komunikace a materiály v MOODLe tohoto předmětu včetně odkazů a přístupu na on-line setkání v ZOOM.

Sylabus -
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (26.01.2024)
  1.     Seznámení s odlišnými pracovišti vychovatele a jejich specifiky.
  2.     Vedení pedagogického deníku se záznamy pozorování na pracovním listu a analýz vedení programu zájmové činnosti.
  3.     Vedení pedagogického deníku s obsahy příprav studenta na práci se skupinou.
  4.     Příprava na společnou reflexi studenta a hospitujícího (písemný rozbor na pracovním listu).
  5.     Reflektování vlastní pedagogické činnosti ve známém prostředí. Hodnocení pedagogického deníku společně s pověřeným vedoucím praxe.
Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (23.01.2020)

On-line studijní opora na adrese: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8983

Heslo pro hosty: akredkpg19

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK