PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Prevence rizikového chování - OKBV3P051A
Anglický název: Prevention of risk behavior
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:16/0, Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 16 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D.
Prerekvizity : OKBV3P021A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (10.09.2023)
Předmět seznamuje studenty s konkrétními výchovnými problémy ve škole, kázeňskými přestupky a jejich různorodými projevy, s rizikovým chováním jako takovým. Ukazuje možnosti analyzování příčin, resp. faktorů, které se podílejí na jejich vzniku a vývoji. Nabízí různé přístupy, prostředky a metody, pomocí kterých je možno těmto jevům ve školách předcházet nebo je následně řešit. Program předmětu se opírá o získané znalosti z předešlého studia a o osobní zkušenosti studentů s problémovým chováním dětí a mládeže na základních a středních školách.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (10.09.2023)

Cíl: Studující s využitím znalostí z oblasti sociální pedagogiky, rizikového chování analyzuje, posuzuje a hodnotí modelové situace problémového, rizikového chování žáků v současné škole, navrhuje možnosti řešení a prevence, zorientuje se a čerpá z odborné literatury. 

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (23.01.2020)

BENDL, S.; HANUŠOVÁ, J.; LINKOVÁ, M. (2015).  Žák s problémovým chováním: Cesta institucionální pomoci. Praha: Triton.

BENDL, S. (2011). Kázeňské problémy ve škole. Aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Triton.

BENDL, S. (2011). Školní kázeň v teorii a praxi: učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton

JEDLIČKA, R. (2011). Výchovné problémy s žáky z pohledu hlubinné psychologie. Praha: Portál,

KOLÁŘ, M. (2011).  Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál.

KYRIACOU, CH. (2005). Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál.

KRAUS. B. (2014). Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál.

PROCHÁZKA, M. (2012). Sociální pedagogika. Praha: Grada.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (10.09.2023)

Požadavky ke zkoušce:

  • aktivní účast na seminářích (představení konkrétní preventivní aktivity)
  • úspěšné absolvování testu (jeden řádný a dva opravné termíny).
Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (10.09.2023)

1. Vymezení problematiky rizikového chování.

2. Projevy rizikového chování ve školním prostředí.

3. Kontexty rizikového chování dětí a dospívajících.

4. Příčiny rizikového chování dětí a dospívajících.

5. Prevence a řešení rizikového chování.

6. Školní preventivní program a sociální pedagogika.

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (10.09.2023)

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/edit.php?id=7966

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK