Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (10.09.2023)
Předmět seznamuje studenty s konkrétními výchovnými problémy ve škole, kázeňskými přestupky a jejich různorodými projevy, s rizikovým chováním jako takovým. Ukazuje možnosti analyzování příčin, resp. faktorů, které se podílejí na jejich vzniku a vývoji. Nabízí různé přístupy, prostředky a metody, pomocí kterých je možno těmto jevům ve školách předcházet nebo je následně řešit. Program předmětu se opírá o získané znalosti z předešlého studia a o osobní zkušenosti studentů s problémovým chováním dětí a mládeže na základních a středních školách.
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (10.09.2023)
The subject familiarizes students with specific educational problems at school, disciplinary offenses and their various manifestations, with risky behavior as such. It shows the possibilities of analyzing causes, or factors involved in their origin and development. It offers various approaches, means and methods by means of which it is possible to prevent these phenomena in schools or to solve them subsequently. The course program is based on the students' personal experience with the problematic behavior of children and youth in primary and secondary schools and the knowledge gained from previous studies.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (10.09.2023)
Cíl: Studující s využitím znalostí z oblasti sociální pedagogiky, rizikového chování analyzuje, posuzuje a hodnotí modelové situace problémového, rizikového chování žáků v současné škole, navrhuje možnosti řešení a prevence, zorientuje se a čerpá z odborné literatury.
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (10.09.2023)
Objective: Using knowledge from the field of social pedagogy and risky behavior, the student analyzes, assesses and evaluates model situations of problematic, risky behavior of pupils in the current school, proposes solutions and possibilities for prevention, orients himself and draws from professional literature.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (23.01.2020)
BENDL, S.; HANUŠOVÁ, J.; LINKOVÁ, M. (2015). Žák s problémovým chováním: Cesta institucionální pomoci. Praha: Triton.
BENDL, S. (2011). Kázeňské problémy ve škole. Aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Triton.
BENDL, S. (2011). Školní kázeň v teorii a praxi: učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton
JEDLIČKA, R. (2011). Výchovné problémy s žáky z pohledu hlubinné psychologie. Praha: Portál,
KOLÁŘ, M. (2011). Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál.
KYRIACOU, CH. (2005). Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál.
KRAUS. B. (2014). Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál.
PROCHÁZKA, M. (2012). Sociální pedagogika. Praha: Grada.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (10.09.2023)
Požadavky ke zkoušce:
aktivní účast na seminářích (představení konkrétní preventivní aktivity)
úspěšné absolvování testu (jeden řádný a dva opravné termíny).
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (10.09.2023)
Exam requirements:
• active participation in seminars (presentation of a specific preventive activity)
• successful completion of the test (one regular and two correction dates).
Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (10.09.2023)
1. Vymezení problematiky rizikového chování.
2. Projevy rizikového chování ve školním prostředí.
3. Kontexty rizikového chování dětí a dospívajících.
4. Příčiny rizikového chování dětí a dospívajících.
5. Prevence a řešení rizikového chování.
6. Školní preventivní program a sociální pedagogika.
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (10.09.2023)
1.Defining the issue of risky behavior.
2. Manifestations of risky behavior in the school environment.
3. Contexts of risky behavior of children and adolescents.
4. Causes of risky behavior of children and adolescents.
5. Prevention and solution of risky behavior.
6. School preventive program and social pedagogy.
7. School and family cooperation with other institutions in solving manifestations of risky behavior.
Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (10.09.2023)