PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Využití pohádky ve výchově - OKBV3P047A
Anglický název: Fairy tale in education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:12/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
PaedDr. Marie Hanzová, CSc.
Vyučující: PaedDr. Marie Hanzová, CSc.
Prerekvizity : OKBV3P031A
Anotace
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (16.10.2023)
Předmět definuje pohádku jako literární útvar, vymezuje její místo v dětské literatuře a charakterizuje typické rysy pohádkových vyprávění. Studenti se v předmětu seznámí s významem pohádek pro vývoj dítěte. V praktické části předmětu budou hledat odpovědět na otázku, jak mohou pohádky ovlivnit psychický vývoj dítěte a jaké jsou možnosti výchovného využití jejich etického poslání. Využijí k tomu rozbor vybraných pohádek z hlediska psychologie.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (16.10.2023)

Cíl předmětu: Studenti získají dovednost zprostředkovat dětem nejen poznání různých typů pohádek, ale využít i neopakovatelnou atmosféru, kterou pohádky s sebou přinášejí. U obojího dokáží zvažovat možnosti výchovného využití.

Deskriptory
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (16.10.2023)

Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám. Přímá výuka včetně přípravy 12 hodin, samostudium literatury (za celý semestr) 20 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 20 hodin. Seminární práce 28 hodin.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (23.01.2020)

BETTELHEIM, B. (2017). Za tajemstvím pohádek - Proč a jak je číst v dnešní době. Praha: Portál.

ČERNOUŠEK, M. (2019) Děti a svět pohádek. Praha: Portál.

DOLÁKOVÁ, S. (2015). Umíte to s pohádkou? Praha: Portál.

LUKAVSKÁ SEGI, J. (2018). Dítěti vstříc - Teorie literatury pro děti a mládež. Brno: Host.

von FRANZ, M. L. (2011). Psychologický výklad pohádek. Praha: Portál.

MÍČKOVÁ, J. (2019). Cesta do pohádky. Praha: Portál.

SMOLÍKOVÁ, K., PROCHÁZKA, J. (2018). Vstupte do literárního doupěte - Pracovní listy pro tvořivé psaní a chytré čtení. Zlončice: Pasparta.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (16.10.2023)

Aktivní účast v seminářích, průběžné úkoly. Úloha v seminární práci jako podklad pro hodnocení.

V podmínkách distanční výuky bude předmět realizován kombinací on-line výuky a reflektovaných úkolů, které budou východiskem seminární práce.

On-line výuka v ZOOM, aktuální komunikace a materiály v MOODLe tohoto předmětu včetně odkazů a přístupu na on-line setkání v ZOOM.

Sylabus
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (16.10.2023)

Obsahové vymezení:
1. Definice pohádky a její místo v dětské literatuře.
2. Typické rysy pohádkových vyprávění.
3. Porovnání pohádek a mýtů.
4. Psychologie v pohádkách.
5. Význam pohádek pro vývoj dítěte.
6. Význam pohádky pro rozvoj dětské identity a pochopení světa.
7. Fantazie jako pomoc při řešení problémů.
8. Psychologický rozbor některých pohádek.

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (23.01.2020)

On-line studijní opora na adrese: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8941

Heslo pro hosty: akredkpg19

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK