PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Osobnostní a sociální výchova - OKBV3P045A
Anglický název: Social education and personality development
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:14/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 14 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
Vyučující: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
Prerekvizity : OKBV3P022A
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (16.10.2023)
Předmět otevírá problematiku osobnostní a sociální výchovy pro implementaci v oboru vychovatelství. Praktické techniky pro sebepoznání studentů a práci se skupinou jsou využity jako sebezkušenostní opory rozvoje didaktických dovedností práce se skupinou třídy. Předmět zároveň otevírá prostor pro uplatnění oborů dramatická výchova, artefiletika, výchova zážitkem pro osobnostní a sociální výchovu v rámci volnočasových aktivit.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (29.12.2023)

Studenti vysvětlí možnosti implementace postupů OSV ve volném čase. Používají terminologii v didaktickém kontextu (Jirásek, prožite/zážitek, holistická výchova; Jonassen, Land, Mareš, Pelikán, Jirásek, Holec, Neuman, učební prostředí akcentující žáka pedagogizace prostředí - přímé a nepřímé výchovné působen; Vygotský, Křivohlavý, zóna nejbližšího vývoje; Csikszentmihalyi,Flow/stres/ nuda; Kolb, Hanuš, Drahanská, zkušanostní učení, reflexe, formatrivní hodnocení, konstruktivismus ve výuce, Čáp, Mareš, Kalhous). 

Interpretují aktivitu/hru/jádrovou činnost tak, aby prožitek aktivizoval proces učení.

Argumentují smysl pedagogické diagnostiky skupiny pro nastavení prožitkové situace jako bezpečného výukového prostoru pro učení (situace pro učení na úrovni eustresu). Porovnají možnosti sociální motivace jednotlivce se situací skupinové dynamiky.

Formulují cíle aktivity ve vazbě na pedagogickou diagnostiku. Dokáží identifikovat témata OSV s afektivním doménou cílů.

Aplikují reflexi (review) jako didaktickou podporu procesu sociálního  učení v OSV.



Deskriptory
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (16.10.2023)

Předmět má 6 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 180 hodinám. Přímá výuka 14 hodin i s přípravou, samostudium literatury (za celý semestr) 50 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 40 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 36 hodin. Seminární práce 40 hodin.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (23.01.2020)

Valenta, J. (2003). Učit se být: témata a praktické metody pro osobnostní a sociální výchovu na ZŠ a SŠ (Vyd. 2). Praha: Agentura Strom.

Valenta, J. (2013). Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada.

Srb, V., & Švec, J. (2007). Jak na osobnostní a sociální výchovu?: výchozí příručka k metodikám OSV (Vyd. 2). Praha: Projekt Odyssea.

Gymnasion, časopis pro zážitkovou pedagogiku

Hermochová, S. (1994). Hry pro život: Sociálně psychologické hry pro děti a mládež. Praha: Portál.

Jirásek, I. (2019). Zážitková pedagogika. Teorie holistické výchovy (v přírodě a volném čase). Praha: Portál.

Pelánek R. (2010). Zážitkové výukové programy. Multimediální interakce, diskuse, aktuální témata. Portál, Praha.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (v aktuálním znění; web MŠMT)

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (16.10.2023)

Aktivní účast v seminářích - nelze nahradit samostudiem. Úloha v seminární práci jako podklad pro hodnocení.

V podmínkách distanční výuky bude předmět realizován kombinací on-line výuky a reflektovaných úkolů, které budou východiskem seminární práce.

On-line výuka v ZOOM, aktuální komunikace a materiály v MOODLe tohoto předmětu včetně odkazů a přístupu na on-line setkání v ZOOM.

Sylabus -
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (29.12.2023)

Přehled výukových témat:
1.   Pojetí Osobnostní a sociální výchovy v ve volném čase v návaznosti na obecnou didaktiku (teoretické základy, terminologie).
2.   Cíle v oblasti sebepoznání, osobnostního rozvoje, sociálních dovedností, postojů a hodnot (afektivní doména; operacionalizovaný cíl)

3.   Pedagogická diagnostika (referenční rámec skupiny; potřeby skupiny; psychická bezpečnost, eustres) 
4.   Didaktika Osobnostní a sociální výchovy (vztah situačního pojetí výchovy a jádrové činnosti jako příležitosti k učení; principy OSV: praktická, zosobněná, provázející/reflexe).
5.   Skupinová dynamika a práce se třídou.

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (23.01.2020)

On-line studijní opora na adrese: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8978

Heslo pro hosty: akredkpg19

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK