PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Dramatická výchova - OKBV3P011C
Anglický název: Drama education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:8/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (35)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
Vyučující: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (06.11.2023)
Předmět chápe dramatickou výchovu jako systém sociálně uměleckého učení zacílený k rozvoji osobnosti a sociálních dovedností prostřednictvím dramatu a divadla. Sebezkušenostní postupy umožní studentům pochopit didaktický základ dramatické výchovy.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (29.12.2023)

Studenti vysvětlí možnosti dramatické výchovy pro výchovu ve volném čase.  Používají terminologii obecné didaktiky a didaktiky dramatické výchovy (Valenta, Machková, Bláhová, Way; drama, hra v roli. improvizace, relexe; Valenta, principy OSV: praktická, zosobněná, provázející; Jirásek, prožitek/zážitek, holistická výchova; Jonassen, Land, Mareš, Pelikán, Jirásek, Holec, Neuman, učební prostředí akcentující žáka pedagogizace prostředí - přímé a nepřímé výchovné působen; Vygotský, Křivohlavý, zóna nejbližšího vývoje; Csikszentmihalyi,Flow/stres/ nuda; Kolb, Hanuš, Drahanská, zkušenostní učení, reflexe, formativní hodnocení, konstruktivismus ve výuce, Čáp, Mareš, Kalhous).  .

Interpretují metody DV  (práci s příběhem, tvořivou hru) jako výchovnou situaci ve vazbě na cíl tak, aby prožitek aktivizoval proces učení.

Argumentují smysl pedagogické diagnostiky skupiny pro nastavení DV jako bezpečného prostoru pro sociální učení (na úrovni eustresu). Porovnají možnosti sociální motivace (potřeby skupiny; referenční rámec skupiny) jednotlivce se situací skupinové dynamiky (též v souvislosti s cíli rozvoje kompetence spolupracovat). Formulují cíle aktivity ve vazbě na pedagogickou diagnostiku.

Aplikují v DV princip principy OSV: praktická, zosobněná, provázející a reflexi (review) jako didaktickou podporu procesu učení.

Deskriptory
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (06.11.2023)

Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám. Přímá výuka včetně přípravy 8 hodin, samostudium literatury (za celý semestr) 20 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 20 hodin. Seminární práce 32 hodin.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (23.01.2020)

Bláhová, K. (1996). Uvedení do systému školní dramatiky: dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Praha: IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, útvar Artama.

Machková, E. (2007). Úvod do studia dramatické výchovy (2., upr. vyd). Praha: NIPOS.

Machková, E. (Ed.). (2012). Projekty dramatické výchovy pro středoškoláky. Praha: Portál.

Machková, E. (Ed.). (2013). Projekty dramatické výchovy: pro starší školní věk. Praha: Portál.

Marušák, R., Králová, O., & Rodriguezová, V. (2008). Dramatická výchova v kurikulu současné školy: využití metod a technik. Praha: Portál.

Valenta, J. (1997). Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Agentura Strom.

Valenta, J. (2013). Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada.

Way, B. (2014). Rozvoj osobnosti dramatickou hrou (2., revidované a aktualizované vydání). Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (16.10.2023)

Aktivní účast v seminářích - nelze nahradit samostudiem. Úloha v seminární práci jako podklad pro hodnocení.

V podmínkách distanční výuky bude předmět realizován kombinací on-line výuky a reflektovaných úkolů, které budou východiskem seminární práce.

On-line výuka v ZOOM, aktuální komunikace a materiály v MOODLe tohoto předmětu včetně odkazů a přístupu na on-line setkání v ZOOM.

Sylabus -
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (29.12.2023)

Obsahové vymezení:
1. Dramatická výchova jako obor zabývající se osobnostně sociálním učením.
2. Kontext dramatické výchovy v praxi vychovatelství (k aktivnímu poznávání světa, člověka, společnosti i sebe sama).
3. Práce s cíli, obsahem a metodami dramatické výchovy.
4. Pedagogická diagnostika jako východisko pro volbu metod DV; psychocká bezpečnost.
5. Tvorba dramatických situací: navozování fiktivních dramatických situací založených na mezilidské interakci a využívajících simulačních a rolových her.
6. Provázející role pedagoga v dramatické výchově v principech OSV: praktická, zosobněná, provázející (reflexe jako příležitost k učení při zpracování sebezkušenosti).
Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (23.01.2020)

On-line studijní opora na adrese: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8950

Heslo pro hosty: akredkpg19

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK