PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Násilí v rodině - OKBV3P006C
Anglický název: Family violence
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:8/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (23.01.2020)
Předmět je zaměřen na problematiky násilí v rodině z pohledu oběti i pachatele. Objasňuje definici a základní formy domácího násilí, včetně syndromu CAN, CSA a syndromu EAN. Zdůrazňuje potřebu interdisciplinárního přístupu, mapuje angažovanost státních i nestátních institucí v ČR a v zahraničí. Poukazuje na správné postupy pedagogických pracovníků. Cíl předmětu: Cílem předmětu je seznámit se s problematikou násilí v rodině. Naučit se orientovat v intervenčních kompetencích pedagogických pracovníků v rámci interdisciplinární spolupráce při ochraně obětí. Přehled výukových témat: 1. Definice násilí. 2. Definice, druhy a formy domácího násilí. 3. Znaky domácího násilí. 4.Oběti a pachatelé domácího násilí. 5. Právní následky pro pachatele. 6. Základní struktura odborných organizací v ČR. Terapie pachatele. 7. Prevence. Preventivní programy. 8. Násilí v intimních vztazích - partnerské vraždy. Stalking. 9. Syndrom CAN, syndrom CSA včetně CSEC. 10. Syndrom EAN.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (23.01.2020)

Blatníková, Š. (2009). Pachatelé komerčního sexuálního zneužívání dětí. Praha: Institut pro kriminologii a sociální prevenci.

BEDNÁŘOVÁ, Z., & et al. (2009). Domácí násilí: Zkušenosti s poskytování sociální a terapeutické pomoci ohroženým osobám. Praha: Acorus.

Buriánek, J., & Pikálková, S., & Podaná, Z. (2014). Násilí na mužích: sonda do zákoutí partnerských vztahů. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy.

Hanušová, J. (2015). Intervenční kompetence pedagogických pracovníků k sexuálnímu zneužívání dětí (syndromu CSA). Sborník z mezinárodní vědecké konference ICOLLE 2015. Brno: Mendelova univerzita.

Hanušová, J. (2006). Sexuální zneužívání. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí.

Hanušová, J. (2006). Násilí na dětech - syndrom CAN. Praha : Vzdělávací institut ochrany dětí.

Králíčková, Z. & Žatecká, E. & Dávid, R. & Kornel, M. (2011). Právo proti domácímu násilí. Praha: C. H. Beck.

Střítecký, V., & et al. (2013). Obchodování s lidmi za účelem pracovního vykořisťování v teorii a praxi. Praha: Ústav mezinárodních vztahů.

Ševčík, D., & Špatenková, N. (2011). Domácí násilí: kontext, dynamika a intervence. Praha: Portál, 2011.

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (23.01.2020)

On-line studijní opora na adrese: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8946

Heslo pro hosty: akredkpg19

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK