PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Autorita ve výchově - OKBV3P003C
Anglický název: Authority in education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:8/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (23.01.2020)
Předmět seznamuje studenty s problematikou autority v kontextu společenských věd. Analyzuje pojem autorita, uvádíjej do vztahu s pojmy obsahově blízkými. Zabývá se podobou, členitostí, budováním a uplatňováním autority vrůzných prostředích, zejména v prostředí školní výchovy. Snaží se odpovědět na otázku, čím si vychovatel buduje azískává autoritu a v důsledku čeho ji naopak ztrácí. Předmět se rovněž zaměřuje na otázky metodologie zkoumáníautority. Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou autority v pedagogickém kontextu, naučit jeanalyzovat pedagogické situace z hlediska problematiky autority a hledat spolu s nimi možnosti, jak cílevědoměpracovat s autoritou ve školním prostředí. Obsahové vymezení: 1. Vymezení autority a její výzkum (pojem, členění ametody zkoumání autority). 2. Podstata a druhy autority. 3. Autorita z hlediska ontogenetického vývoje. 4.Relativizace autority v současnosti. 5. Funkce autority ve společnosti a ve škole. 6. Budování a uplatňování autority vedukaci. 7. Charakteristiky napomáhající budování autority učitele. 8. Interakční styly učitele (mocenské konstelace,komunikace ve třídě). 9. Možnosti školy v oblasti cílevědomé práce s autoritou. 10. Autorita ve výchově (ohniskováskupina).
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (23.01.2020)

BENDL, S. (2001). Školní kázeň: metody a strategie. Praha: ISV.

KYRIACOU, CH. (2012). Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál.

PAŘÍZEK, V. (1996). Základy obecné pedagogiky. Praha: PedF UK.PETTY, G. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál.

VALIŠOVÁ, A. (2008). Jak získat, udržet a neztrácet autoritu. Praha: GRADA.VALIŠOVÁ, A. a kol. (1998). Autorita jako pedagogický problém. Praha: Karolinum.

VALIŠOVÁ, A. a kol. Autorita ve výchově: vzestup, pád nebo pomalý návrat. Praha: Karolinum, 1999. ISBN80-7184-857-3.

VALIŠOVÁ, A.; BRATSKÁ, M.; SLIWERSKI, B. a kol. (2005). Relativizace autority a její dopady na současnoumládež. Praha: ISV.

VALIŠOVÁ, Alena (ed.). (2012). Autorita v edukační a sociální práci. Pardubice: Univerzita Pardubice.

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (23.01.2020)

On-line studijní opora na adrese: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8944

Heslo pro hosty: akredkpg19

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK