PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Aktuální otázky školní pedagogiky - OKBV1Z136A
Anglický název: Current Problems of School Pedagogy
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D.
Prerekvizity : OKBV1P101A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (30.01.2021)
Předmět studenty seznámí s aktuálními pedagogickými koncepcemi, které se promítají do pojetí práce škol a školských zařízení. Budou charakterizovány principy tvorby a realizace základních pedagogických dokumentů pro oblast výchovy ve volném čase na různých úrovních. Budou diskutována kritéria pro hodnocení jejich efektivity.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (30.01.2021)

Studující s využitím nových poznatků z oblasti školní pedagogiky analyzuje a hodnotí školské zařízení z pohledu vychovatele, popisuje jeho aktuální problémy, navrhuje možná řešení.

 

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (30.01.2023)
Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám. Doba očekávaného samostudia literatury (za celý semestr) 20 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 20 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 20 hodin. zpracování podkladu ke zkoušce 10 hodin, příprava na zkoušku 12 hodin.
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (30.01.2023)

KAŠOVÁ, J.aj. Škola trochu jinak. Kroměříž : Iuventa, 1995.

Práva dítěte v dokumentech. Praha, MV 1998

PRŮCHA, J. Vzdělávání a školství ve světě. Praha : Portál, 1999.

PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997.

RÝDL, K. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno : Zeman, 1994.

RÝDL, K. Inovace školských systémů. Praha : ISV, 2003.

SILBERMAN, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha : Portál, 1997.

Strategie vzdělávací politiky do r. 2030 https://www.msmt.cz/uploads/Brozura_S2030_online_CZ.pdf

Úmluva o právech dítěte (článek 49 odst. 6. února 1991).

ZIEGENSPECK, J. K problému známkování ve škole. Pardubice: EFFE, 2002.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (30.01.2023)

Požadavky ke zkoušce:   

  • zpracování SWOT analýzy vybraného školského zařízení dle zadaných požadavků v Moodle. SWOT analýza bude podkladem ústní zkoušky (kolokvia).     
Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (30.01.2023)
  • aktéři výchovných a vzdělávacích procesů ve škole
  • pedagogické koncepce (teorie učení) a jejich projevy ve školní praxi
  • vzdělávací procesy ve škole, seznámení s problematikou rámcového a školního kurikula;
  • pedagogická teleologie (cíle a funkce školy budoucnosti)
  • východiska pro změny školského systému
  • problematika vzdělávání z hlediska společenského
  • koncepce vzdělávací politiky ČR
  • formy spolupráce s učiteli a znalost motivačních postupů a volba programů pro volnočasové aktivity s přihlédnutím k aktuálním tématům.
  • spolupráce rodiny a školy.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK