PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pedagogika volného času II - OKBV1P127A
Anglický název: Leisure-time Pedagogy
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
Prerekvizity : OKBV1P122A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (10.12.2018)
Kurz navazuje na základní znalosti z oboru pedagogika volného času. Soustředí se na formy práce s dětmi a mládeží ve volném čase. Specifikuje edukační potenciál hry a zakotvení hry v dramaturgii programu (motivace, optimální sled her, pravidla her, bezpečnost). Kurz pracuje s praktickými didaktickými nácviky.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (10.12.2018)

V návaznosti na teoretické základy pedagogiky volného času kurz přinese studentům možnost proniknout do aplikace pedagogického ovlivňování volného času ve specifických případech. Soustředí se na formy práce s dětmi a mládeží ve volném čase. Praktickými didaktickými nácviky pracuje s edukačním potenciálem hry a zakotvením hry v dramaturgii programu (motivace, optimální sled her, pravidla her, bezpečnost).

Deskriptory
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (29.01.2021)

V podmínkách distanční výuky bude předmět realizován kombinací on-line výuky a reflektovaných úkolů, které budou východiskem seminární práce.

On-line výuka v ZOOM, aktuální komunikace a materiály v MOODLe tohoto předmětu včetně odkazů a přístupu na on-line setkání v ZOOM.

Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (10.12.2018)
  •  Bendl, S. a kol. (2015). Vychovatelství: učebnice teoretických základů oboru. Praha: Grada.
  •  Činčera, J. (2007). Práce s hrou pro profesionály. Praha: Grada Publishing, a.s.
  •  Činčera, J., Kaplánek, M., & Sýkora, J. (Eds.). (2009). Tři cesty k pedagogice volného času. Brno: Tribun EU.
  •  Gymnasion: časopis pro zážitkovou pedagogiku
  •  Franc, D., Zounková, D., Martin, A. (2007). Učení zážitkem a hrou. Brno: Compruter Press
  •  Gintel, A. (1984). V roli instruktora. In Prázdniny se šlehačkou: malá instruktorská čítanka: inspiromat pro chvíle bezradnosti. Praha: Mladá fronta.
  •  Holec, O., & kol. (Ed.). (1994). Instruktorský slabikář. Prázdninová škola Lipnice a Nadace ROS.
  •  Paulusová, Z. (2004). Smysl a význam dramaturgie při přípravě akcí zážitkové pedagogiky. Gymnasion: časopis pro zážitkovou pedagogiku, 1, s. 85-89
  •  Pelikán, J. (2009). Fenomén výchova. In Průcha, J. (Ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál.
  •  Pokorný, A. (2007). Bezpečnost při uvádění her. In Zlatý fond her III. PŠL. Praha: Portál
  •  PŠL: Andresová, Z., Kučerová, T., Trčková, R. (2013). Klíčení – příběh a řemeslo: zážitková pedagogika na kurzech pro žáky základních škol. Praha: Prázdninová škola Lipnice. Dostupné: https://www.psl.cz/materialy/
  •  Zlatý fond her I.- III. PŠL. Praha: Portál
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (29.01.2021)

Obhajoba návrhu projektu k prověření didaktických dovedností, 3 pokusy

V podmínkách distanční výuky bude předmět realizován kombinací on-line výuky a reflektovaných úkolů, které budou východiskem seminární práce.

On-line výuka v ZOOM, aktuální komunikace a materiály v MOODLe tohoto předmětu včetně odkazů a přístupu na on-line setkání v ZOOM.

Sylabus -
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (24.05.2019)

1. Pedagogického ovlivňování volného času ve specifických případech.

2. Formy práce s dětmi a mládeží ve volném čase

3. Edukační potenciál hry

4. Hra v dramaturgii programu (motivace, optimální sled her, pravidla her, bezpečnost)

5. Projekt

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK