PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Úvod do sociální pedagogiky - OKBV1P108A
Anglický název: Social Pedagogy
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (80)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Je zajišťováno předmětem: OKBO1P107A
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
Prerekvizity : OKBV1Z102A
Je prerekvizitou pro: OKBV1P125A, OKBV1P131A, OKBV1P129A, OKBV1P126A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (08.02.2018)
Předmět seznamuje studenty se současným pojetím sociální pedagogiky u nás a ve světě. Pozornost je věnována sociální výchově a pedagogice prostředí. Kurz představuje studentům významné osobnosti sociální pedagogiky, analyzuje jejich sociální a vychovatelskou činnost.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (08.02.2018)

 

Primárním cílem předmětu je zvýšení sociální kompetence budoucích pedagogických pracovníků, získání vědomostí a dovedností, které mohou absolventi uplatnit v praxi v oblasti preventivního působení

Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (08.02.2018)

1.BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Aktualizované a doplněné vydání. Praha : Triton, 2011.

2.BENDL, S. Školní kázeň v teorii a praxi. Praha : Triton, 2011.

3.BENDL, S. Nárys sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2014.

4.BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru. Praha : Grada, 2015.

5.HOPF,A. Sociální pedagogika pro učitele. Praha : PedF UK, 2001.

6.HRONCOVÁ, J.; EMMEROVÁ, I.; KRAUS, B. a kol. K dejinám sociálnej pedagogiky v Európe. Ústí nad Labem : PedF UJEP, 2008.

7.JŮVA, Vladimír sen. & jun. Stručné dějiny pedagogiky. 6. vyd. Brno: Paido, 2007.

8.KLAPILOVÁ,S. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc : UP, 1996.

9.KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha : Portál, 2008.

10.PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha : Grada, 2012.

11.PRŮCHA,J. Multikulturní výchova. Praha : ISV, 2001.

12.ŠPIČÁK,J. Prostředí z pohledu sociální pedagogiky. Olomouc : UP, 1993.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (23.02.2019)

 

• prostudovaná doporučená odborná literatura,
• povinně je třeba prostudovat učební text/skripta (bude předmětem ověřování):
BENDL, S. Nárys sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2014.
• povinně je třeba prostudovat kapitolu z učebního textu (bude předmětem ověřování):
BENDL, S. Základy sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2016, s. 51-131.
• povinně je třeba rovněž prostudovat dvě kapitoly z učebnice (bude předmětem ověřování):
BENDL, S. Prostředí, které formuje. In BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru. Praha : Grada, 2015, s. 70-81.
• zkouška bude organizována formou písemného testu s otevřenými položkami,
• obsahem testu bude učivo prezentované na přednáškách a informace obsažené ve výše uvedených publikacích (Bendl 2014, 2015, 2016).

Sylabus
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (08.02.2018)

- historický vývoj sociální pedagogiky,

- významné osobnosti sociální pedagogiky,

- vztah sociální pedagogiky k jiným disciplinám,

- cíl, předmět, definice, pracovní pole sociální pedagogiky,

- funkce a úkoly sociální pedagogiky,

- pojetí sociální pedagogiky,

- prostředí a výchova,

- sociální výchova,

- školní kázeň.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK