PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Rozvoj čtenářství v současném světě - OKBV1L128A
Anglický název: Development of reading in contemporary world
Zajišťuje: Katedra české literatury (41-KCL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Dagmar Mocná, CSc.
PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
Prerekvizity : OKBV1C107A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (17.01.2019)
Předmět seznamuje studenty s konceptem čtenářské gramotnosti a s významem čtenářství pro rozvoj osobnosti dítěte. Jeho cílem je rozvoj receptivních komunikativních dovedností studujících a rozvoj funkční gramotnosti v oblasti čtenářství. Seminář si klade za cíl: •učinit přehled o současné dětské literatuře z hlediska literárních druhů a žánrů literatury pro děti •zorientovat se na současném knižním trhu (kvalitní nakladatelství, ocenění za kvalitní dětskou literaturu, portály o dětské literatuře) •rozvíjet interpretační schopnosti posluchačů v této specifické oblasti •vést studenty k tvorbě vlastních otázek, úkolů a námětů k činnostem a k jejich reflexi •pěstovat vnímání čtenářství jako celoživotního postoje člověka.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (17.01.2019)

Obsahové vymezení:

1. Čtenářská gramotnost a její složky.

2. Výzkumy čtenářství a čtenářské gramotnosti, výsledky českých žáků v mezinárodním výzkumu PISA.

3. Čtenářské strategie a dovednosti.

4. Podmínky rozvoje čtenářství (ve škole).

5. Dílna čtení.

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (30.01.2022)

Prezenční výuka, event. možnost připojení online v případě nemoci či karatény:

ZOOM:

https://cuni-cz.zoom.us/j/9215429137?pwd=QmtONElZcFdVcWdEdWtJQVh1ZEdnQT09
Meeting ID: 921 542 9137
Passcode: 773970


Veškeré materiály, prezentace a dílčí úkoly budou sdíleny v prostředí Padlet.


Literatura
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (30.01.2022)

ZÁKLADNÍ STUDIJNÍ LITERATURA A STUDIJNÍ POMŮCKY

HYPLOVÁ, J. _Využití projektového vyučování k rozvoji čtenářské gramotnosti žáků základní školy._ Ostrava: Ostravská univerzita, 2012. ISBN 978-80-7368-919-3.

ŠLAPAL, M., KOŠŤÁLOVÁ, H. A HAUSENBLAS, O. _Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti._ Nový Jičín: KVIC 2012.

TRÁVNÍČEK, J.  _Čteme? Obyvatelé České republiky a jejich vztah ke čtení._ Brno: Host 2008.

VALA, J., FIC, I. _Poezie a mladí čtenáři (výzkum recepce konkrétních básní)._ Olomouc: Hanex 2012.

VĚŘÍŠOVÁ, I., KRUGER, K., BĚLINOVÁ, E. a kol. _Kudy vede cesta ke čtenáři (Rozvoj dětského čtenáře na druhém stupni základní školy). _Praha 2008.

DOPORUČENÁ STUDIJNÍ LITERATURA A STUDIJNÍ POMŮCKY

•Katalog Nejlepší knihy dětem (https://www.nejlepsiknihydetem.cz/)

•iLiteratura: http://www.iliteratura.cz/

•recenze knih a náměty na práci s nimi v časopise Tvořivá dramatika (https://www.drama.cz/periodika/td_obsah.html, rubrika Nahlédnutí do nových knih pro děti a mládež

• Kritické myšlení: https://kritickemysleni.cz/inspirace-pro-ucitele/

•Mravenčí chůva: Webova stranka, ktera nabizi přehled zajimavych novych knih (s anotacemi i nahledy), recenze na nejzajimavějši knihy v češtině i ze zahraniči, metodicke materialy k obohaceni; čteni s dětmi, rozhovory nejen o knihach a čtenařstvi, tematicke aktivity s knihami

•Zlatá stuha:  Inspiraci na knihy lze hledat přímo zde v archivu: http://www.zlatastuha.cz/cs/archiv

 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (30.01.2022)

Možnost několika alternativ plnění (upřesněno na 1. semináři):

a)  Návrh práce s knihou k rozvoji čtenářství

b) Tvorba lapbooku

c) Tvorba plakátu (reklama s využitím intertextovosti nebo propagace kvalitní současné literatury pro děti)

d) Splnění 4 "miniúkolů"

Termín odevzdání: Do konce zkouškového období – lze odevzdávat v průběhu semestru, nejpozději však do 7. 9. 2022

 

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (30.01.2022)


1. Čtenářská gramotnost a její složky.

2. Výzkumy čtenářství a čtenářské gramotnosti, výsledky českých žáků v mezinárodním výzkumu PISA.

3. Čtenářské strategie

4. Rozvoj čtenářských strategií v praxi - konkrétní ukázky

5. Podmínky rozvoje čtenářství, dílna čtení

6. Tvorba, tvořivost a zážitek v literární výchově: propojování čtení a psaní

7. Školní čtenářské kluby

8. Současná nakladatelství pro děti a mládež

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK