PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Filozofický diskurz I - OKBUZ1201
Anglický název: Introduction to Philosophy I
Zajišťuje: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 0/0, KZ [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (500)
letní:neurčen / neurčen (500)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Další informace: http://Vyučován pouze v ZS
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Andrea Hlaváčková Fleischerová, Ph.D.
Záměnnost : OBUZ1201
Je prerekvizitou pro: OKBUZ12002
Je záměnnost pro: OK021801
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Andrea Hlaváčková Fleischerová, Ph.D. (17.09.2018)
Cílem tohoto semestrálního kurzu je zprostředkovat studentům základy filosofického myšlení, jakož i rozvíjet porozumění člověka sobě samému, světu a svému místu v něm, zásadám přirozeného a teoretického postoje, jenž předchází veškerému odbornému vědeckému poznání. Přednášky budou zaměřeny na objasnění konkrétních filosofických otázek a fenoménů a seznámení s problematikou filosofického tázání, s nímž se setkáváme v současném světě. Cílem kursu je tedy nejen seznámeni s nejvýznačnějšími osobnostmi antického myšlení, s klasickými filosofickými díly i s nejnovější tematicky relevantní literaturou, ale i poukázání na to, jak se filosofické myšlení vztahuje k naší každodennosti životu a jak může napomoci k naší orientaci ve světě.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Andrea Hlaváčková Fleischerová, Ph.D. (17.09.2018)

ZÁKLADNÍ LITERATURA

ARISTOTELÉS: Poetika. Oikoymenh: Praha 2008. 
AUERBACH, Erich: Mimesis. Zobrazení skutečnosti v 
západoevropských literaturách. Praha: Mladá fronta 1998. 
HEIDEGGER, Martin: Básnicky bydlí člověk. Co je metafyzika? Konec filosofie a úkol myšlení. Oikoymenh: Praha 
2006. 

NIETZSCHE, Friedrich: Zrození tragédie z ducha hudby. Gryf: Praha 1993. 
NIETZSCHE, Friedrich: Tak pravil Zarathustra. Kniha pro všechny a pro nikoho. XYZ: Praha 2009. 
PATOČKA, Jan: Umění a čas I.-II. Oikoymenh: Praha 2004. 
PETŘÍČEK, Miroslav: Myšlení obrazem. Průvodce současným filosofickým myšlením pro středně nepokročilé. 
Herrmann a synové: Praha 2009. 

PLATÓN: Hippias Větší, Hippias Menší, Ión, Menexenos. Oikoymenh: Praha 1996. 

PLATÓN: Timaios. Kritias. Oikoymenh: Praha 2008. 

DOPORUČENÁ LITERATURA

Pelcová, N. : Vzorce lidství
H.J. Störig : Stručné dějiny filosofie
Petříček, M. : Úvod do filosofie

Karel Svoboda: Zlomky předsokratovských myslitelů, Praha 1962, 1990.
Díogenés Laertios: Životy, názory a výroky proslulých filosofů, Pelhřimov 1995.

KIRK - RAVEN - SCHOFIELD, Předsókratovští filosofové. Praha : Oikoymene2004. 
GRAESER, A. Řecká filosofie klasického období. Praha : Oikoymenh, 2000.

PLATÓN. Ústava; Faidón; Sofistés 
ARISTOTELÉS. Kategorie; Metafyzika IV, V, IX, XII; Etika NikomachovaI-III, VI-VII; Fyzika II.

LONG, A.A. Hellenistická filosofie. Praha : Oikoymenh, 2003. 
ARMSTRONG, A.H. (ed.). Řecká filosofie pozdní doby. Praha : Oikoymenh,2002.

 

Kratochvíl, Z. (2009): Filosofie mezi mýtem a vědou. Praha: Academia.

Odehnal, I. (2001): Úvod do filozofie člověka. Brno: Akademické nakladatelství CERM

Seilerová, B. (2004): Človek v paradigmách filozofickej antropológie. K syntéze výpovedí o človeku. Bratislava: IRIS.

Scheler, M. (1968): Místo člověka v kosmu. Praha: Academia.

Spengler, O. (1997): Člověk a technika: Příspěvek k jedné filosofie života. Praha: Neklan.

Stark, S. (2008): Filozofie člověka v historickém kontextu. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Andrea Hlaváčková Fleischerová, Ph.D. (17.09.2018)

KZ spočívá v absolvování znalostního testu. Znalostní test se bude týkat tematických okruhů, které

odpovídají sylabu předmětu. Součástí znalostního testu budou otevřené otázky a interpretace textů, které byly přednášejícím čteny a interpretovány.

Minimální procentuální úspěšnost pro absolvování testu je 70% správně zodpovězených otázek a odpovídající interpretace textu.

 

Zápočtový test je možné vykonat celkem třikrát. Po třetím neúspěšném (opravném) pokusu následuje závěrečná možnost ústního přezkoušení.

V případě ústního přezkoušení bude hodnocena znalost problematiky, jež byla náplní přednášek a písemná interpretace textu.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Andrea Hlaváčková Fleischerová, Ph.D. (17.09.2018)

Tematické okruhy: 

I.  Mýtus 


- mýtus jako určitý druh řeči

- mýtus jako symbolický výklad skutečnosti

- mýtus jako zkušenost náboženská

- mýtus a logos

 

II. Epos a mytologie, homérské eposy


 -      role a koncept autora a vypravěče

-       estetická zkušenost, estetický postoj, prožitek a básnictví, poetika

-       básníci a jejich filozofičtí interpreti: mezi filozofickou a literární hermeneutikou 

-       múzičnost, inspirace, vize, zjevení, božské šílení: enthousiasmos a mania u Platóna, vřazení do širšího kontextu (Homér a Hésiodos; pseudo-Longínos), pozdější varianty platónského pojetí (pozdní středověk a renesance, romantismus)

 

III. Exegeze, interpretace, hermeneutika; alegorie

 

IV. Jednání a charakter

- emoce, sebekontrola, exces; charakter a letory; parodie, komika, grotesknost; hellénistické školy a jejich vliv

- čin a svoboda, rozhodování a osud; tragičnost, naděje, spása

- literatura a rétorika,  výchovná role literatury, politická role literatury

 

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Andrea Hlaváčková Fleischerová, Ph.D. (17.09.2018)

KZ spočívá v absolvování znalostního testu. Znalostní test se bude týkat tematických okruhů, které

odpovídají sylabu předmětu. Součástí znalostního testu budou otevřené otázky a interpretace textů, které byly přednášejícím čteny a interpretovány.

Minimální procentuální úspěšnost pro absolvování testu je 70% správně zodpovězených otázek a odpovídající interpretace textu.

 

Zápočtový test je možné vykonat celkem třikrát. Po třetím neúspěšném (opravném) pokusu následuje závěrečná možnost ústního přezkoušení.

V případě ústního přezkoušení bude hodnocena znalost problematiky, jež byla náplní přednášek a písemná interpretace textu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK