PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Terapie v sppg – Ergoterapie - OKBS3S137B
Anglický název: Therapy in Special Education – Ergotherapy
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 16 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: slovenština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Barbara Valešová Malecová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Barbara Valešová Malecová, Ph.D.
Prerekvizity : OKBS3S103A
Anotace
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (23.04.2020)
Cílem kurzu je seznámit studenty s expresivními terapiemi ve speciálněpedagogickém pojetí, podrobněji s ergoterapií, tak aby byli studenti schopni chápat principy tvorby ergoterapeutických cílů, struktury ergoterapeutického procesu a sezení/lekce. Pozornost bude věnovaná také specifikám aplikace ergoterapie u vybraných skupin osob vyžadujících terapeutickou podporu. Důraz bude kladem na propojení teoretických poznatků a vlastních zážitků studentů získaných prostřednictvím praktických ukázek ergoterapeutických metod a technik.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Barbara Valešová Malecová, Ph.D. (05.09.2023)

Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodin.

Přímá výuka:     16 hodin        

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 20 hodin

·         zpracování seminární práce 34 hodin

Příprava na zápočet: 20 hodin celkem

Výuka bude probíhat prezenční formou. Pokud bude nutné vzhledem k epidemiologické situaci přejít na formu distanční výuky, přihlášení studenti obdrží e-mailem informace týkající se platformy, na níž bude probíhat v rámci kurzu komunikace a kde budou uloženy materiály ke studiu i zadané úkoly.

Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (23.04.2020)

Povinná literatura

HORŇÁKOVÁ, M. Činnostná terapia v liečebnej pedagogike. Bratislava : Creativpress, 1995. 79 s. ISBN 80-7131-021-2

JELÍNKOVÁ, J. a kol. Ergoterapie. 1. vyd. Praha : Portál, 2009. 274 s. ISBN 978-80-7367-583-7.

KOVÁČOVÁ, B. Ergoterapia v ranom a v predškolskom veku. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2014. ISBN 978-80-89700-01-1.

MÜLLER, O. a kol. Terapie ve speciální pedagogice. 2. přeprac. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4172-7.

VODÁKOVÁ, J.a kol. Speciální pracovní výchova a ergoterapie. 2.vyd. Praha: UK PedF, 2007. 90 s. ISBN 978-80-7290-322-1.

Doporučená literatura:

KLUSOŇOVÁ, E. Ergoterapie v praxi. Brno: Národní centrum ošetřovatelství (NCO NZO), 2011. 264 S. isbn 9788070135358.

VODÁKOVÁ, J. a kol.: Speciální pracovní výchova a ergoterapie. Praha: UK PedF UK, 2003. ISBN 80-7290-113-3.

VODÁKOVÁ, J.: Ergoterapie – základní informace pro pedagogy. Vychovávatel, 2003, roč. 48, č.7, s. 23-25. ISSN 0139-6919.

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Barbara Valešová Malecová, Ph.D. (06.09.2022)

První část hodiny - přednáška (teoretický výklad)

Druhá část hodiny - zážitková forma - studenti si vyzkoušejí vybrané egoterapeutické techniky

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Barbara Valešová Malecová, Ph.D. (27.09.2022)

Obsahové zaměření

1.      Vymezení expresivních terapií.

2.      Vymezení ergoterapie.

3.      Okruhy činností využívaných v ergoterapii.

4.      Typy ergoterapie.

5.      Charakteristika ergoterapeuta a jeho uplatnění.

6.      Využití ergoterapie.

7.      Ergodiagnostika, hodnocení prostředí, hodnocení ADL, analýza činností.

8.      Struktura ergoterapeutického programu a střetnutí, principy tvorby cílů ergoterapeutického programu,organizační náležitosti, výběr činností.

9.      Intervence zaměřené na nácvik ADL.

10.    Specifika ergoterapie u vybraných skupin osob vyžadujících terapeutickou podporu: osoby s mentálním znevýhodněním; děti s poruchami řeči; osoby se zrakovým postižením; osoby s poruchami sluchu; osoby se zdravotním znevýhodněním; děti s PAS aj.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Barbara Valešová Malecová, Ph.D. (04.10.2023)
  • Aktívni zapojení na hodinách (účast na alespoň 2 blocích)
  • Seminární práce 
    • Termín odevzdaní -  do 5.1.2024 - odovzdáva se emailem
  • Vytvoření ergoterapeutické pomůcky určené k rozvoji klienta (sluchový, hmatový, motorický a pod.) a její prezentace na hodině (poslední blok)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK