PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Edukace vybraných minorit - OKBS3S130A
Anglický název: Education of Minorities
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Prerekvizity : OKBS3O115A, OKBS3Q120A
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (23.04.2020)
Předmět seznamuje posluchače s problematikou vybraných minorit a s možnými dopady sociálního znevýhodnění do vzdělávání žáků. Základním východiskem je široký kontext sociálního znevýhodnění zahrnující kulturní, etnické, jazykové i socioekonomické odlišnosti, které mohou vytvářet bariéry ve vzdělávání dětí a žáků. Zvláštní pozornost je věnována specifické situaci osob ze sociálně vyloučených lokalit a postavení cizinců v ČR. Dále se předmět soustředí na podpůrná opatření ve vzdělávání dětí a žáků se sociálním znevýhodněním a na možnou podporu těchto žáků ve spolupráci školských institucí a sociálních služeb
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (28.01.2024)

Povinná literatura:

NĚMEC, Zbyněk. "Zvedněte ruce, kdo půjde do míst, kde necítí uznání": o segregaci romských žáků ve vzdělávání. 1. vydání. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020. 196 stran. ISBN 978-80-7603-219-4.

NĚMEC, Z. Identifikace žáků se sociálním znevýhodněním v základní škole. Praha: Národní pedagogický institut ČR, 2023. ISBN 978-80-7578-129-1. Dostupné z: https://www.edu.cz/methodology/metodika-identifikace-zaku-se-socialnim-znevyhodnenim-v-zakladni-skole/

RADOSTNÝ, L., TITĚROVÁ, K., HLAVNIČKOVÁ, P.,MOREE, D., NOSÁLOVÁ, B., BRYCHNÁČOVÁ, I. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. Praha: Meta o.s. – Sdružení pro příležitosti mladých migrantů. 2011. ISBN 978-80-254-9175-1. Dostupné také z: https://www.meta-ops.cz/metodicke-a-vyukove-materialy

Doporučená literatura:

BOŘKOVCOVÁ, M.Romský etnolekt češtiny: případová studie. Praha: Signeta, 2006. ISBN 80-903325-3-6.

FELCMANOVÁ, L., HABROVÁ, M. a kol. Katalog podpůrných opatření – dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4692-9. Dostupné také z: http://katalogpo.upol.cz/

KOLEKTIV AUTORŮ. Mají na to! Jak podpořit sociálně znevýhodněné děti na ZŠ. Praha: Člověk v tísni, 2013. Dostupné také z: http://www.clovekvtisni.cz/uploads/file/1370963166-majinato_web.pdf

NĚMEC, Z. Asistence ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Praha: Nová škola, 2014. ISBN 978-80-903631-9-9. Dostupné také z: http://www.asistentpedagoga.cz/vychazi-metodika-prace-asistentu-pro-zaky-se-socialnim-znevyhodnenim

NĚMEC, Z. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Praha: VerlagDashöfer, 2019. ISBN 978-80-87963-84-5.

NIKOLAI, T. (ed.) a kol. Příběhy ze špatné čtvrti aneb jak pracovat s tématem segregace nejen ve školství. Praha: Člověk v tísni, 2007. ISBN 978-80-86961-45-3. Dostupné také z: https://www.varianty.cz/publikace/41-pribehy-ze-spatne-ctvrti.

ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Romů. Vyd. 4., V nakl. Karolinum 2., rozš. a upr. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1909-5.

Sylabus
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (23.04.2020)

Obsahové vymezení:

1.      Sociální znevýhodnění: popis fenoménu, dopady do vzdělávání

2.      Psychologické prekoncepty a jazykové bariéry u sociálně znevýhodněných dětí a žáků

3.      Etnické minority, národnostní menšiny a jejich postavení ve společnosti i ve vzdělávacím systému

4.      Segregace a diskriminace sociálně znevýhodněných dětí a žáků ve vzdělávání 

5.      Sociálně vyloučené lokality a podpora žáků z těchto lokalit ve vzdělávání

6.      Cizinci v české společnosti, žáci s odlišným mateřským jazykem ve vzdělávání

7.      Podpůrná opatření, metodika zapojení žáků se sociálním znevýhodněním do vzdělávání

8.      Role asistentů pedagogaa dalších pedagogických profesí ve vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků

9.     Sociální služby a nestátní neziskové organizace ve vzdělávání osob se sociálním znevýhodněním

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (26.01.2023)

Zápočtový test, správnost odpovědí min. 70 %. Možnost dvou opravných pokusů.  

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK