PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Inkluzivní pedagogika - OKBS3S128A
Anglický název: Inclusive Education
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 16 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Vyučující: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Prerekvizity : OKBS3O115A, OKBS3Q120A, OKBS3S116A
Anotace
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (23.04.2020)
Předmět se věnuje klíčovým tématům inkluzivní teorie i praxe. Výuka předmětu zahrnuje témata související s principy, metodami a postupy práce s žáky a s celými třídami /žákovskými skupinami ve společném vzdělávání. Studenti si osvojí související aktuální legislativní předpisy v tuzemsku, získají orientaci v zahraničních trendech a podmínkách inkluzivního vzdělávání. Budou seznámeni s katalogy podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a s možnostmi jejich aplikací v praxi.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (28.01.2024)

Předmět má 6 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 180 hodinám.

Přímá výuka:   12 hodin         

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 68 hodin

·         seminární práce 38 hodin

·         plnění průběžných úkolů 32 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 30 hodin celkem

Výuka proběhne kontaktně.V případě zavedení pandemických opatření na UK v souvislosti s COVID-19 bude probíhat v MS Teams online, doplňkově aplikace moodle.

Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (23.04.2020)

Povinná literatura:

BARTOŇOVÁ, M. a kol. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015. 363 s. ISBN 978-80-210-8093-5.

HÁJKOVÁ V., STRNADOVÁ I: Inkluzivní vzdělávání: Teorie a praxe. Praha GradaPublishing,2009. ISBN 978-80-247- 3070-7.

KRATOCHVÍLOVÁ, J. Inkluzivní vzdělávání v české primární škole: teorie, praxe, výzkum. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6527-7

LECHTA, V., ed. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.

Doporučená literatura:

NĚMEC, Z, ŠIMÁČKOVÁ-LAURENČÍKOVÁ, K.,HÁJKOVÁ, V. Asistent pedagoga v inkluzivní škole. Praha: Univerzita Karlova, 2014. ISBN 978-80-7290-712-0.

SLOWÍK, J. Co je rozmanité a co je společné v inkluzivní škole z hlediska Ukazatele inkluze. Pedagogická orientace: vědecký časopis České pedagogické společnosti. Brno: Česká pedagogická společnost 1967-, 2018, 28(2), 213-234. ISSN 1211-4669.

Sylabus
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (23.04.2020)

Obsahové vymezení:

  1. Segregace integrace/ inkluze ve vzdělávání – terminologie, definice, výzkumné závěry v tuzemsku i v zahraničí
  2. Heterogenita žáků – výzva současné škole (výuka žáků rozdílných schopností a předpokladů, kultura a politika školy, komunitní škola, nástroje evaluace inkluzivní praxe školy), pojetí diverzity žáků v inkluzivním vzdělávání, inkluzivní design výuky
  3. Inkluzivní škola – principy a hodnocení kvality
  4. Legislativní opora inkluzivního vzdělávání žáků
  5. Personální zajištění inkluzivní praxe (asistent pedagoga, koordinátor inkluze, pracovníci školního poradenského pracoviště)
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (26.01.2024)

Zvládnutí  písemného  testu na min.70% ( možnost 2 oprav). 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK